Hoe schrijf je een goede bedankmail na een sollicitatiegesprek?

  • Daan Panis
  • 14 november 2023

Na het sollicitatiegesprek kun je allerlei acties ondernemen om de kans op een baan te vergroten, zoals het schrijven van een bedankmail. Niet iedere sollicitant stuurt een bedankmail na het gesprek, terwijl werkgevers en recruiters dit wel op prijs stellen. Een gemiste kans dus! Wat moet er allemaal in een bedankmail staan? Waarom moet je een bedankmail sturen? Naar wie en wanneer moet je de mail sturen? In dit blog geven we antwoord op deze vragen!

Waarom een bedankmail sturen?

Er zijn een aantal redenen waarom het goed is om een bedankmail te sturen. Ten eerste heb je in een bedankmail de mogelijkheid om de mensen die je hebt gesproken nog eens bedanken voor het gesprek. Het is een goede manier om jezelf te onderscheiden.

Daarnaast fris je het geheugen van de recruiter op over wie jij bent en wat je komt brengen. Een recruiter voert waarschijnlijk meerdere sollicitatiegesprekken, waardoor het lastig is om alle kandidaten goed te onthouden. Een bedankmail onderscheidt jou van de rest en zorgt ervoor dat de recruiter jou niet vergeet.

Als de werkgever of recruiter een e-mail terugstuurt, kun je met een reactie op deze e-mail een conversatie starten. De conversatie kun je gebruiken om extra vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld of je een dag mag meelopen om een beter beeld te krijgen van de functie en de bedrijfscultuur. Het laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en dat je er alles aan wilt doen om de baan te bemachtigen. Let er wel op dat je niet te enthousiast wordt en te veel e-mails gaat versturen. Dit komt wanhopig over en wekt irritatie op bij de werkgever.

Ten slotte bestaat er nog de kans dat je wordt afgewezen. Met een bedankmail heb je de mogelijkheid om te vragen waarom je bent afgewezen. Gebruik deze kennis vervolgens voor sollicitatiegesprekken in de toekomst.

Wil je nog meer tips lezen over hoe je moet reageren op een afwijzing? Lees dan dit blog.

Wat moet er in de bedankmail staan?

Natuurlijk kun je variëren met de inhoud van de e-mail. Toch zijn er een aantal zaken die er zeker in moeten staan:

Het geheugen van de recruiter opfrissen

Je moet altijd het geheugen van de recruiter opfrissen. Vermeld wie je bent en wanneer jullie elkaar hebben gesproken. Maak het bericht relevanter door informatie uit het gesprek te gebruiken. Zo laat je zien dat je goed hebt geluisterd en dat je enthousiast bent over de functie. Daarnaast dient het als extra geheugensteun voor de recruiter of werkgever.

Vertel (opnieuw) waarom jij de juiste kandidaat bent

Vat nog eens goed samen wat jij als persoon komt brengen en wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Jouw talent is precies waar de recruiter naar op zoek is. Unieke kwaliteiten waarmee jij jezelf onderscheidt van al die andere sollicitanten.

Aanvulling/verbetering van je antwoorden

Soms geef je door de zenuwen niet helemaal de antwoorden die je had willen geven. Een bedankmail is dan een goede manier om de antwoorden die je tijdens het gesprek gegeven hebt verder toe te lichten. Meer tips over een succesvolle comeback na een slechte eerste indruk, vind je hier.

Naar wie stuur je de bedankmail?

De bedankmail stuur je naar de personen die je hebt gesproken. Dit klinkt misschien logisch, maar in sommige gevallen heb je geen e-mailadres van je gesprekspartner(s). Bijvoorbeeld omdat de secretaresse het gesprek heeft gepland en jou een uitnodiging heeft gestuurd.

Om te voorkomen dat je de bedankmail naar de verkeerde persoon stuurt, moet je op zoek gaan naar het juiste e-mailadres. Mocht het niet lukken om een e-mailadres te vinden, kun je overwegen om via LinkedIn een bericht te sturen. LinkedIn is een zakelijk netwerk, waardoor het ook geschikt is voor dergelijke berichten.

Als je met meerdere personen hebt gesproken, is het aan te raden om iedereen een aparte e-mail te sturen. De kans is namelijk aanwezig dat het bericht intern wordt gedeeld. Het komt dan gemakzuchtig over, wanneer je dezelfde e-mail naar alle betrokkenen hebt gestuurd.

Wanneer verstuur je een bedankmail?

Enerzijds moet je de bedankmail niet te snel na het gesprek sturen, want je wilt niet wanhopig overkomen. Anderzijds moet je niet te lang wachten met het versturen van de e-mail. Het gesprek moet nog vers in het geheugen van de recruiter zitten. Bovendien loop je het risico dat de beslissing al is genomen, als je te lang wacht.

Wij raden je aan om tussen de 24 en 48 uur na het sollicitatiegesprek een e-mail te versturen. Als je vervolgens na een paar weken nog geen reactie hebt ontvangen, kun je altijd nog een e-mail versturen waarin je om een update vraagt.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Bedankmail voorbeeld

Zoals je gelezen hebt, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden bij het schrijven van een bedankmail. Toch moet je proberen om het bericht zo kort mogelijk te houden. Je wilt niet te veel tijd van de recruiter in beslag nemen. Daarnaast schrikt een grote lap tekst de lezer af, waardoor niet de hele tekst wordt gelezen.

Om je op weg te helpen, geven we een voorbeeld van een bedankmail:

Beste (naam),

Bedankt voor het leuke gesprek van gisteren. Ik heb er een goed gevoel aan overgehouden en ik heb een duidelijk beeld gekregen van de functie en de bedrijfscultuur.

De functie sluit naadloos aan bij mijn kwaliteiten en interesses. Al van jongs af aan is het mijn passie om … , daarom ben ik ervan overtuigd dat deze functie op mijn lijf is geschreven.

Ik wil graag ook nog terugkomen op uw vraag “…?” (Aanvulling of verbetering)

Bedankt voor uw tijd en moeite. Ik ben zeer gemotiveerd om als (functie) bij (naam bedrijf) aan de slag te gaan en zie uw reactie dan ook graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,

Naam

E-mail Telefoonnummer [LinkedIn URL] [Website URL]

  Update: Dit blog over het schrijven van een bedankmail verscheen voor het eerst op 3 oktober 2017 en werd op 14 november 2023 geactualiseerd.  

Stelling: Als het sollicitatiegesprek moeizaam is verlopen, zorgt een bedankmail er toch voor dat je op een vervolggesprek mag komen!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

5 Reacties op "Hoe schrijf je een goede bedankmail na een sollicitatiegesprek?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Roy Holzmann
    • 3 oktober 2017

    Gaat er dan ook nog een blog geschreven worden richting de werkgevers en recruiters?
    Ik krijg op minder dan 30% van alle sollicitaties uberhaubt een antwoord, in welke vorm dan ook. Respect werkt in twee richtingen!

    • Peter Weenink
    • 3 oktober 2017

    “Ten slotte bestaat er nog de kans dat je wordt afgewezen” (1e punt). Dit lijkt iets in de sfeer van: maak je niet druk joh, je wordt vrijwel zeker aangenomen, maar, je weet maar nooit. Helaas, met een arbeidsmarkt zoals de huidige is het eerder andersom; veel mensen solliciteren (zich suf) en worden op voorhand al niet aangenomen. Sorry meneer/mevrouw u bent voor deze baan 1 van de 45 kandidaten oid. Gaan we richting een loterij in Nederland? Zelfs het kopen van een staatslot lijkt meer op te leveren.

    • Verkeerd advies
    • 23 juli 2020

    Ik zou dit NOOIT naar een hiring manager doen. Naar een recruiter OK. Ik ben een hiring manager, en als een kandidaat mijn email adres raadt of mij via LinkedIn bedankt, voelt dat nogal indringend aan. Ik spreek meerdere kandidaten, don’t kiss my ass. Ik zoek mensen die wat kunnen bieden, en vertrouwen op hun skillset. Slijmen is wat ik totaal niet zoek, ik heb ook geen tijd om je een high five te geven en voor te trekken als je eenmaal in dienst bent. Dus voor in de IT –> Doe maar niet he. Je communicatie gewoon via de recruiter houden.

    • Suren Nersisyan
    • 28 december 2020

    Hoe schrijf ik een bedankmail op een aanbieding werk gekregen heb van werkgever die ik een Kennismaking’s gesprek heb gehad met hun ?? En de werk accepteren natuurlijk !!

      • bruni
      • 18 januari 2021

      Ik ben het daar helemaal niet mee eens, als je een gesprek met een klant hebt gehad stuur je toch ook een mailtje waarin je alles even bevestigd. Misschien is dit iets to much, maar gewoon een bedankt voor je tijd blabla vind ik niets mis mee.