De perfecte e-mail voor een open sollicitatie: 5 tips

  • Pascal Joore
  • 19 juli 2016

Hoe schrijf jij de perfecte open sollicitatie mail? Bij een normale sollicitatie is een werkgever bewust op zoek naar een kandidaat voor een specifieke vacature. De werkgever is nieuwsgierig naar je cv en motivatiebrief. Zolang je in de onderwerpregel of in het e-mailbericht aangeeft om welke vacature het gaat, zit je goed.

In het geval van een open sollicitatie moet je de lezer overtuigen om jouw sollicitatie te bekijken, terwijl hij/zij daar in eerste instantie geen belang bij heeft.

Aan jou de taak om, met behulp van een e-mailbericht, de lezer te overtuigen van het tegendeel.

Open sollicitatie

Bij een open sollicitatie solliciteer je zonder dat er een vacature openstaat. Je klopt dus ongevraagd aan bij een bedrijf om jouw interesse te tonen en jezelf te verkopen.

Het grote voordeel van een open sollicitatie is dat je zelf bepaalt waar je solliciteert. Daarnaast maak je kans om geselecteerd te worden voor een “onzichtbare” vacature.

Een nadeel is dat het bedrijf niet actief op zoek is naar nieuwe werknemers. Dit heeft grote gevolgen voor de sollicitatieprocedure.

In een eerder artikel gaan we dieper in op de verschillen tussen een open en een normale sollicitatie en geven we tips voor het schrijven van een  perfecte open sollicitatiebrief.

Maar met alleen een sterke sollicitatiebrief kom je er niet.

Iets moet de ontvanger aanzetten om jouw sollicitatiebrief en cv te lezen. Dit maakt de begeleidende e-mail waarmee je jouw sollicitatiebrief verstuurt minstens zo belangrijk als de brief zelf.

Koude acquisitie

Je kunt een open sollicitatie vergelijken met een koude acquisitie. Je gaat een persoon ongevraagd benaderen om hem/haar iets te verkopen (in dit geval jezelf).

Net als bij een koude acquisitie is, naast het bericht zelf, het vinden van de juiste contactpersoon noodzakelijk voor succes. De eerste 3 tips gaan dan ook over het vinden van de juiste persoon. Vervolgens geven we 2 tips  over het schrijven van een begeleidende e-mail.

Benader de juiste persoon

#1 Vermijd generieke e-mailadressen

Na het schrijven van een motivatiebrief is het tijd om jouw sollicitatie te versturen naar het bedrijf dat je op het oog hebt.

De eerste (klassieke) fout die je kunt maken, is het bezoeken van de bedrijfspagina om vervolgens je sollicitatie te versturen naar het e-mailadres dat je daar vindt (bijvoorbeeld info@bedrijf.nl).

Wanneer je een generiek e-mailadres invoert, is de kans groot dat jouw sollicitatie bij meerdere mensen terecht komt. Dit kan variëren van de receptionist tot de directeur.

Hierdoor kun je jouw e-mail niet richten aan één persoon en kun je niet inspelen op zijn/haar behoeften. Dit maakt je sollicitatie minder relevant voor de lezer.

Daarnaast loop je het risico dat niemand jouw sollicitatie in behandeling neemt, omdat het aan niemand gericht is en niemand er belang bij heeft om het te openen. Mensen die het lezen zullen denken “Dat zal wel voor iemand anders bedoeld zijn”.

Wanneer je een onvergetelijk indruk wilt maken, zul je jouw bericht moeten richten aan één persoon. De persoon waarbij je de grootste kans hebt om te slagen.

#2 Gebruik “Geavanceerd zoeken” op LinkedIn

Om de kans op succes te vergroten, moet je op zoek gaan naar de persoon die beslissingen neemt over het aannemen van mensen op de afdeling waar jij wilt werken.

Bij een klein bedrijf is dit relatief makkelijk. Vaak is het de directeur zelf.

Naar mate de omvang van het bedrijf toeneemt, wordt het vinden van de juiste persoon echter lastiger.

Een ideaal hulpmiddel hiervoor is de geavanceerde zoekoptie van LinkedIn. In een eerder artikel leggen we stap voor stap uit hoe je HR-managers, leidinggevenden en zelfs ex-werknemers kunt vinden (die op jouw beoogde positie hebben gewerkt).

Kom je tijdens de zoektocht een (oud-)bekende tegen? Probeer dan altijd eerst met de betreffende persoon in contact te komen. Connecties binnen het bedrijf kunnen je voorzien van waardevolle informatie over vrijkomende posities. Daarnaast kunnen ze je introduceren binnen het bedrijf.

In de context van een open sollicitatie heeft de geavanceerde zoekoptie nog een extra voordeel. Je kunt namelijk zien wie de ex-werknemers zijn van het bedrijf en hoe lang geleden ze zijn vertrokken.

Op die manier kun je zoeken naar gaten in het personeelsbestand, waar je vervolgens je sollicitatie op aan kunt passen. Hoe meer je weet over een positie, hoe beter je kunt aansturen op relevante competenties en vaardigheden in je cv en motivatiebrief.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Leer je contactpersoon kennen

Zodra je jouw contactpersoon binnen het bedrijf hebt gevonden, kun je zowel via LinkedIn als via Google op zoek naar contactgegevens en andere informatie.

Wellicht kom je blogs, updates, video’s of andere informatie tegen die je kunt gebruiken bij het schrijven van je bericht. Je hebt immers informatie nodig om je begeleidende e-mail te personaliseren en raakvlak te creëren.

Wanneer je moeite hebt om een e-mailadres te vinden, kun je er desnoods om vragen via collega’s of de receptie van het bedrijf.

De begeleidende e-mail

#4 Schrijf een pakkende onderwerpregel

In het geval van een open sollicitatie is de kans groot dat jouw contactpersoon druk is met andere zaken. In zijn/haar overvolle agenda is namelijk geen tijd vrijgemaakt voor het werven van nieuw personeel.

Om deze reden is het verstandig om de onderwerpregel concreet en to-the-point te houden. Je wilt jezelf voorstellen en je toegevoegde waarde laten zien. Dit moet terugkomen in de onderwerpregel.

Daarnaast moet je de lezer nieuwsgierig maken. Een goede manier om dit te doen is door het persoonlijk te maken. Door de naam van de ontvanger te vermelden schreeuw je om aandacht, maar blijf je wel concreet en beleefd.

Een aantal voorbeelden:

  • “Beste [Naam ontvanger], ik wil me graag voorstellen”
  • “Beste [Naam ontvanger], ik, Jan Jansen, ervaren Accountmanager, wil me graag voorstellen”
  • “Beste [Naam ontvanger], ik wil uw sales team versterken (Accountmanager, 4 jaar ervaring)”

#5 Overtuig met relevante inhoud

Om de kans op een uitnodiging te vergroten, dient je bericht kort, bondig, persoonlijk en relevant te zijn. Houd bij het schrijven van je bericht ook rekening met de sollicitatie-etiquette.

Kernkwaliteiten

De ontvanger kent je waarschijnlijk niet, daarom is het belangrijk om direct je toegevoegde waarde te laten zien. Begin het bericht met een aantal kernkwaliteiten. Leg uit waarom ze relevant zijn voor het bedrijf en de betreffende persoon.

Hoe meer je over het bedrijf weet, hoe relevanter je kunt zijn. Ga dus op zoek naar ontwikkelingen binnen het bedrijf, gaten in het personeelsbestand, toekomstige productlanceringen (waar je aan kunt bijdagen) of nieuwe vestigingen (waar je in de buurt woont). Door in te spelen op dergelijke zaken, vergroot je de kans op een uitnodiging.

Probeer je toegevoegde waarde in twee of drie zinnen samen te vatten, zodat het bericht kort blijft.

Intrinsieke motivatie

Het grote verschil met een normale sollicitatie is dat de nadruk bij een open sollicitatie meer ligt op de intrinsieke motivatie om voor het bedrijf te werken dan op de specifieke werkzaamheden die je gaat verrichten (je solliciteert immers niet op een vacature).

Veel mensen kiezen dan ook voor een open sollicitatie, omdat ze oprecht gemotiveerd zijn om bij een bepaalde organisatie te werken (waar op dat moment geen passende vacature openstaat).

Wanneer je de drang hebt om je voorliefde voor het bedrijf ook al te vermelden in het e-mailbericht, kun je dit in één of twee zinnen bij het bericht betrekken. Let er wel op dat het in lijn ligt met de rest van het bericht.

Verwijzing

Verwijs naar je cv en motivatiebrief die je als bijlage hebt toegevoegd. Sommige mensen zijn geneigd om de motivatiebrief in het e-mailbericht te plakken. Lange teksten schrikken echter af, vooral als mensen geen tijd hebben voor het werven van personeel.

Persoonlijke informatie

Gebruik bij het schrijven van je bericht de informatie die je over de betreffende persoon hebt gevonden (tip 3). Probeer het bericht, waar mogelijk, persoonlijk te maken en stuur aan op de spreekwoordelijke klik.

Conclusie

Wanneer je ongevraagd aanklopt bij een bedrijf hebben mensen weinig tot geen belang bij je sollicitatie. De taak is aan jou om het tegendeel te bewijzen.

Zoek de persoon waarbij je de meeste kans maakt, schrijf een pakkende onderwerpregel en overtuig de lezer om je cv en motivatiebrief te lezen met een kort en relevant bericht!

Op welke manier verstuur jij een open sollicitatie? Welke methode was voor jou succesvol? Laat het ons weten in een reactie!

2 Reacties op "De perfecte e-mail voor een open sollicitatie: 5 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Auke Abbekerk
    • 21 juli 2016

    Dank voor deze bruikbare tips

    • Piet Barendregt
    • 27 november 2019

    Goede morgen,
    Bedankt voor de tips op uw website en hopelijk helpt het mij bij het vinden van mijn droombaan.
    hartelijke groet,
    Piet Barendregt