4 handige tips om elke motivatiebrief relevanter te maken

WETALENT blog afbeelding over: 4 handige tips om elke motivatiebrief relevanter te maken

Het doel van een motivatiebrief is om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Dit doe je door je toegevoegde waarde te laten zien en jezelf positief te onderscheiden.

De relevantie van je motivatiebrief speelt daarbij een doorslaggevende rol (ervan uitgaande dat je cv grotendeels voldoet aan de eisen van de vacature).

Als de inhoud niet relevant is, kom je simpelweg niet in aanmerking voor de functie. Daarnaast vergroot je met een gebrek aan relevantie de kans dat je de aandacht van de lezer kwijtraakt. Eén irrelevante zin kan hierbij al voldoende zijn.

Dit klinkt oneerlijk, maar het menselijk brein heeft niet de capaciteit om alles op te slaan. Zodra de lezer op irrelevante informatie stuit, raakt hij/zij afgeleid waardoor andere onderdelen ook niet worden onthouden.

Het is dus ontzettend belangrijk om je motivatiebrief zo relevant mogelijk te maken. Om je daarbij te helpen geven we 4 tips!

#1 Focus op intrinsieke motivatie

Een motivatiebrief bestaat in grote lijnen uit een viertal onderdelen:

  • Aanleiding
  • Waarom kies je voor het bedrijf en de functie
  • Waarom zou het bedrijf jou moeten kiezen
  • Afsluiting

Veel sollicitanten denken dat je jezelf alleen maar kunt verkopen in het deel waarin je vertelt waarom het bedrijf jou moet kiezen, maar dat is niet waar.

Je kunt jezelf op allerlei manieren verkopen. Eén van deze manieren is het benadrukken van je intrinsieke motivatie.

Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever. Het leidt tot een hoge mate van productiviteit, betrokkenheid, toewijding en werktevredenheid. Ontzettend relevant dus!

Je kunt je intrinsieke motivatie in elk onderdeel van de motivatiebrief terug laten komen. Koppel het bijvoorbeeld aan de kenmerken van het bedrijf, aan functiegerelateerde werkzaamheden of toon je passie voor het vak in de afsluiting van je brief.

LET OP: probeer niet te scoren met intrinsieke motivatie als je niet intrinsiek gemotiveerd bent! Je houdt jezelf ermee voor de gek en vroeg of laat zul je door de mand vallen. De betrokkenheid, toewijding en bevlogenheid die voortvloeien uit intrinsieke motivatie kun je (op de lange termijn) niet faken.

#2 Noem competenties uit de vacaturetekst in je motivatiebrief

Een werkgever zal in een functieprofiel altijd vragen om bepaalde competenties en vaardigheden. Deze zijn nodig om de functie succesvol uit te kunnen voeren en spelen dus een cruciale rol bij het selecteren van de juiste kandidaat.

Doorloop deze twee stappen om de meest relevante competenties in je motivatiebrief te kunnen verwerken:

Stap 1: bepaal welke werkzaamheden je het meest gaat uitvoeren

Pak de vacaturetekst erbij en kijk kritisch naar het onderdeel waarin de werkzaamheden worden besproken.

De meest belangrijke taken en verantwoordelijkheden worden vaak als eerst genoemd. Pak de eerste drie taken/verantwoordelijkheden eruit en schrijf ze op.

Stap 2: kies de meest relevante competenties

Zet alle competenties uit de vacaturetekst op een rijtje en bepaal welke noodzakelijk zijn om de werkzaamheden, die je bij stap 1 hebt genoteerd, succesvol uit te kunnen voeren. Zet hierbij de meest belangrijke bovenaan en de minst belangrijke onderaan.

Bestudeer ook een aantal andere (vergelijkbare) vacatures om er zeker van te zijn dat je geen relevante competenties over het hoofd ziet.

Kijk vervolgens in hoeverre jij beschikt over de competenties die op de lijst staan. Als je de tijd hebt genomen om je te oriënteren op de arbeidsmarkt, zou dit geen probleem moeten zijn.

Pak de drie belangrijkste competenties eruit en laat ze terugkomen in de tekst. Het simpelweg vermelden van je competenties is echter niet genoeg. Onderbouw elke competentie die je noemt met praktijkvoorbeelden uit het verleden (zie de volgende tip).

#3 Onderbouw je uitspraken

Als je gaat solliciteren, is de kans groot dat je de persoon die je gaat benaderen niet kent en vice versa. Dit betekent dat je je uitspraken moet onderbouwen.

“Ik kan alles verkopen” of “ik ben klantgericht en proactief” zijn nietszeggend uitspraken als iemand je niet kent. Het wekt geen vertrouwen.

Probeer de uitspraken die je doet te onderbouwen met praktijkvoorbeelden en als het kan ook met cijfers (STAR-methode). Hoe concreter je bent, hoe meer onzekerheden je wegneemt bij de werkgever.

Heb je in je vorige functie een omzetstijging gerealiseerd? Vermeld dan moet hoeveel procent de omzet is gestegen. Heb je leiding gegeven aan een afdeling? Noem dan het aantal mensen waaraan je leiding hebt gegeven.

Wees kritisch bij het voorbereiden van je praktijkvoorbeelden. Graaf diep in je geheugen en probeer situaties uit het verleden te vinden die zoveel mogelijk overeenkomen met de situaties die je kunt verwachten bij je beoogde functie.

Hoe relevanter de voorbeelden, hoe relevanter de inhoud van je motivatiebrief!

#4 Personaliseer je motivatiebrief en zorg voor de klik

Als het goed is, gebruik je bij de aanhef van je brief de naam van de persoon die je gaat benaderen. Mocht je de naam niet weten, is het aan te raden om de naam alsnog te achterhalen (bijvoorbeeld met de zoekfunctie van LinkedIn).

Echter, het personaliseren van een motivatiebrief gaat verder dan alleen het vermelden van iemand zijn/haar naam.

Het doel van personalisatie is om aan te sturen op de spreekwoordelijke klik.

De medewerkers van het bedrijf moeten in de toekomst met je samenwerken. Een klik met de cultuur, het bedrijf en de mensen is daarbij erg belangrijk.

Kort gezegd: hoe beter de klik, hoe groter de kans is dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Een aantal tips:

  • Achterhaal de naam van de persoon die je benadert
  • Bekijk naast zijn/haar LinkedIn pagina ook de minder formele pagina’s als Facebook en Twitter. Over het algemeen staan daar meer persoonlijke updates en foto’s op dan op LinkedIn.
  • Ga op zoek naar gedeelde interesses die je kunt gebruiken in je motivatiebrief.
  • Pas je schrijfstijl aan, aan de stijl van het bedrijf (zie bedrijfswebsite of Social Media pagina’s). Kijk naar het gebruik van bepaalde termen en achterhaal of je formeel of informeel moet schrijven.

Gebruik alle beschikbare informatie om raakvlak te creëren met je contactpersoon. Let er wel op dat je met persoonlijke zaken niet te ver afwijkt van het onderwerp. Als je een hobby vernoemt, moet je proberen een koppeling te maken met de functie. Hoe draagt je hobby bij aan het uitvoeren van de functie?

Maak je motivatiebrief relevanter

Om in aanmerking te komen voor de functie waarop je solliciteert, is het noodzakelijk om je motivatiebrief zo relevant mogelijk te maken. Leg de nadruk op intrinsieke motivatie, benoem de noodzakelijk competenties, onderbouw je uitspraken met praktijkvoorbeelden en stuur aan op de spreekwoordelijke klik!

Succes!

Stelling: Een relevante motivatiebrief is belangrijker dan een relevant cv!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


5 Reacties op "4 handige tips om elke motivatiebrief relevanter te maken"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Cécile de Graaf
    • 8 november 2016

    De eerste selectie gebeurt door het checken van de CV. Ik ben geneigd om te zeggen dat een relevant CV nog belangrijker is dan een relevante motivatiebrief. Het handigst is om aan beide aandacht te besteden natuurlijk.

    • Christan Zantboer (https://nl.linkedin.com/in/christanzantboer)
    • 10 november 2016

    Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dat gaat helpen.

    • Erwin Smeets
    • 10 november 2016

    Ik heb er veel aangehad. Een echte eye opener voor mij. Bedankt

    • Cinniepinnie
    • 11 november 2016

    Top artikel Mark & Ivo!!!

    • Philippe Lybeert
    • 12 november 2016

    Volgens mij is een goede motivatiebrief relevanter dan een cv. Jammer genoeg krijg je zelden de kans om een motivatiebrief mee te sturen als je on-line solliciteert

Feedback
Feedback website
Heb je een suggestie voor onze vernieuwde website? Feedback

Gratis tips & tricks ontvangen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks een update met praktische sollicitatietips en de nieuwste vacatures.

Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden.

Send this to a friend