Laat Google Alerts een nieuwe baan voor je zoeken: 5 tips

WETALENT blog afbeelding over: Laat Google Alerts een nieuwe baan voor je zoeken: 5 tips
  • Auteur: Ivo Bourgondiën
  • - 7 juni 2016 -
  • categorie: Overig

Stel je voor dat iemand alle publicaties op het internet bekijkt en speciaal voor jou filtert op relevantie. Vacatures, nieuws en andere zaken die jij belangrijk vindt, worden op een rijtje gezet en dagelijks naar je toe gemaild, zodat je er zelf niet naar hoeft te zoeken.

Klinkt dat als muziek in de oren? Dan hebben we goed nieuws voor je.

Google beschikt namelijk over een tool, Google Alerts, die het internet continu controleert op nieuwe inhoud en je op de hoogte stelt van nieuwe publicaties. De onderwerpen waarover je op de hoogte wordt gesteld, bepaal je zelf.

Wanneer je de tool goed instelt, zorgt deze digitale slaaf ervoor dat je nooit meer iets hoeft op te zoeken. Van supermarktaanbiedingen tot weerwaarschuwingen. Van nieuwe vacatures tot productlanceringen. Alles is mogelijk. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je een melding krijgt zodra jouw naam wordt vermeld op het internet.

Doordat je zelf aan kunt geven wat Google Alerts voor jou moet filteren, is het voor iedereen een waardevolle tool. Ook voor de werkzoekende.

Voordelen voor de werkzoekende

  • Vacatures: krijg een melding zodra ergens op het internet jouw droomvacature wordt gepubliceerd en wees de eerste die solliciteert.
  • Bedrijfsupdates: volg het bedrijf waar je gaat solliciteren, zodat je weet wat er speelt. Zowel negatieve als positieve publicaties kunnen je helpen om een goed beeld te vormen van het bedrijf.
  • Trends in de sector: nieuwe toetreders, innovaties, fusies en overnames. Blijf van alle relevante ontwikkelingen op de hoogte, zodat je jouw volgende sollicitatiegesprek naar een hoger niveau kunt tillen.
  • Personen: krijg meldingen zodra belangrijke mensen worden genoemd op het internet. Dit kan een invloedrijke professional zijn in jouw branche, maar bijvoorbeeld ook iemand uit je netwerk. Wanneer iemand promoveert of een prijs wint, kun jij de eerste zijn die hem feliciteert.
  • Online voorkomen controleren: door Google Alerts dusdanig in te stellen, kun je een melding ontvangen zodra jouw naam wordt genoemd op het internet. Ideaal om direct actie te ondernemen wanneer een reactie, opmerking of (nieuws)bericht niet overeenkomt met je Personal Brand.
  • Cursussen en opleidingen: krijg een melding zodra nieuwe cursussen of opleidingen worden aangeboden, zodat je nooit achterloopt op de (technologische) ontwikkelingen in jouw vakgebied.
  • Bespaar tijd: door Google het online gedeelte van jouw zoektocht over te laten nemen, kun jij je kostbare tijd besteden aan andere zaken.

De bovenstaande voordelen zijn slechts een aantal algemene voorbeelden. In principe kan alles wat voor jouw persoonlijke situatie relevant is, door Google worden gefilterd. Mits je het correct instelt.

Google Alerts instellen

#1 Aanmelding

Maak een Google Account aan of log in met je bestaande account. Koppel het (nieuwe) e-mailadres vervolgens aan de mailbox van je smartphone. Op die manier weet je zeker dat je altijd en overal op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen. 

Niet noodzakelijk

Het is niet noodzakelijk om in te loggen of een account aan te maken. Wanneer je een ander e-mailadres invult, kun je ook meldingen ontvangen over een onderwerp naar keuze. Het nadeel is dat je minder makkelijk meldingen kunt toevoegen, wijzigen of verwijderen.

#2 Instellen van meldingen

Ga naar Google Alerts en log eventueel in met je Google account.

Afhankelijk van je huidige locatie en de gegevens die al bekend zijn bij Google, zullen er een aantal suggesties verschijnen. Een leuke manier om bekend te worden met Google Alerts is het invoeren van je eigen naam tussen aanhalingstekens (“Voornaam Achternaam”). Waarom je aanhalingstekens moet gebruiken, wordt dadelijk duidelijk.

Zodra je iets invoert, krijg je voorbeelden te zien van meldingen uit het verleden. Misschien zie je direct al een aantal confronterend meldingen die schadelijk kunnen zijn voor jouw zoektocht naar een baan.

Om te voorkomen dat er in de toekomst meldingen over jou op het internet verschijnen, zonder dat jij daarvan op de hoogte bent, kun je de melding activeren. Vergeet niet om bij de opties eerst je voorkeuren aan te geven.

Geef bijvoorbeeld aan hoe vaak je een melding wilt ontvangen, op welke bronnen Google zich moet focussen (blogs, nieuws, video’s, etc) en in welke regio Google moet zoeken. Je kunt bij de opties alleen landelijke regio’s opgeven. Wanneer je in een kleinere regio wilt zoeken, dien je dit in de zoekopdracht aan te geven (zie tip 3).

Na het instellen van je eerste melding, kun je op dezelfde manier meer meldingen toevoegen.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#3 Verfijn je meldingen

Naast de voorkeuren die je kunt instellen bij opties, dien je de melding die je invoert zo nauwkeurig mogelijk te formuleren. Hierbij geldt het “Garbage in, garbage out” principe. Hoe slechter de formulering van jouw zoekopdracht, hoe meer irrelevante meldingen je krijgt.

Een aantal simpele trucjes om jouw meldingen te verfijnen:

  • Onderzoek op voorhand welke termen gebruikelijk zijn in jouw vakgebied, zodat je zeker weet dat je Google naar de juiste functietitels, personen, trends, bedrijven of producten laat zoeken.
  • Zet jouw suggestie tussen aanhalingstekens om Google te laten zoeken naar exacte woorden of woordgroepen (voorbeeld: “vacature boekhouder”). Wanneer je de aanhalingstekens weglaat, zoekt Google afzonderlijk naar alle woorden en stuurt het een melding zodra één van de woorden voorkomt in een publicatie.
  • Gebruik “Site:” om alleen meldingen te krijgen van één bepaalde website (voorbeeld: Site:www.wetalent.nl accountmanager).
  • Met de woorden “AND” en “OR” kun je meerdere meldingen in één opdracht verwerken. Handig wanneer een functie meerdere titels kan hebben (voorbeeld: “vacature accountmanager” OR “vacature verkoper buitendienst”).
  • Wanneer je in een bepaalde regio (meerdere dorpen/steden) op zoek bent naar een vacature kun je beter een opsomming maken van de dorpen/steden dan alleen de regio vernoemen. Een werkgever zal in een vacature namelijk eerder een plaatsnaam vermelden dan een regio (voorbeeld: “boekhouder Breda” OR “boekhouder Tilburg” OR “boekhouder Den Bosch” in plaats van “boekhouder Noord Brabant”)
  • Controleer de resultaten van je meldingen. Wanneer je de tekst invoert in de zoekbalk krijg je voorbeelden uit het (recente) verleden te zien. Dergelijke meldingen kun je in de toekomst verwachten als je de melding daadwerkelijk activeert. Als je ziet dat de zoektermen niet de gewenste resultaten opleveren, moet je jouw zoekopdracht aanpassen. Onderschat het controleren van de meldingen niet. Wanneer je jouw online zoekwerk door Google laat verrichten, moet je zeker weten dat alles goed is ingesteld.

Naast de woorden AND en OR zijn zoekopdrachten in Google niet hoofdletter gevoelig. Je kunt plaatsnamen en functietitels dus met en zonder hoofdletters schrijven.

#4 Essentiële meldingen voor de werkzoekende

De mogelijkheden van Google Alerts zijn eindeloos en je kunt jouw creativiteit de vrije loop laten gaan. Toch zijn er een aantal essentiële meldingen die iedere werkzoekende zou moeten gebruiken (vervang de schuingedrukte onderdelen):

  • Je eigen naam” (doel: online voorkomen controleren)
  • Woonplaats functietitel” (doel: vacatures zoeken)
  • “Trends sector” OR “Trends 2016 sector” OR “Nieuws sector” (doel: op de hoogte blijven van ontwikkelingen in jouw sector)
  • “Vacatures functietitel” (doel: vacatures zoeken)
  • “Werkgever A” OR “Werkgever b” (doel: op de hoogte blijven van ontwikkelingen bij potentiële werkgevers)
  • “Vacature favoriete werkgever” (doel: vacatures zoeken)
  • Site:www.website.nl functietitel (doel: vacatures zoeken op bepaalde website)
  • “Naam invloedrijk/belangrijk persoon” (doel: op de hoogte blijven van trends in de sector of van opvallende prestaties van belangrijke personen)

Let op: in onze voorbeelden gebruiken we steeds het woord vacature(s). Sommige bedrijven gebruiken echter andere termen, zoals job, baan of functie. Controleer de resultaten van je meldingen door synoniemen in te voeren.

Wanneer meerdere termen relevante resultaten opleveren, kun je voor alle woorden een melding instellen. Dit kun je doen door voor elk synoniem een extra melding aan te maken of door middel van het woord “OR” meerdere variaties in één opdracht te formuleren (zoals bij tip 3 is besproken).

Tot slot is het aan te raden om bij de opties aan te geven dat je “Alle resultaten” wilt zien in plaats van “Alleen de beste resultaten”. Wanneer je zoekt naar vacatures in een bepaalde regio is het aantal resultaten al beperkt. Wanneer je Google een selectie laat maken van het beperkte aanbod, loop je het risico dat je vacatures of andere waardevolle informatie misloopt.

#5 Google Alerts als verrijking

Ondanks de voordelen van Google Alerts, is het belangrijk om andere kanalen niet te verwaarlozen. Een groot deel van de vacatures wordt namelijk niet op het internet gepubliceerd (de verborgen arbeidsmarkt). Zo kunnen tijdschriften, kranten en/of jouw netwerk net zoveel of zelfs meer opleveren dan het internet.

Laat Google Alerts een verrijking zijn van je zoektocht naar werk door het als extra hulpmiddel in te zetten en voorkom dat het een beperking vormt door er al je hoop op te vestigen! 

Conclusie

Door Google Alerts op de juiste manier toe te passen, kun je er als werkzoekende veel voordeel uit halen. Je bespaart tijd en bent als één van de eerste op de hoogte van nieuwe vacatures, bedrijfsupdates en andere belangrijke ontwikkelingen.

Gebruik deze informatie in jouw voordeel en til het eerstvolgende sollicitatiegesprek naar een hoger niveau!

Maak jij gebruik van Google Alerts bij jouw zoektocht naar werk? Welke meldingen leveren de beste resultaten op? Laat het ons weten in een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

6 Reacties op "Laat Google Alerts een nieuwe baan voor je zoeken: 5 tips"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Anko Holthuis
    • 8 juni 2016

    Bedankt voor dit artikel. Ga ik zeker uitproberen op diverse gebieden.

    • Gravinnetje
    • 11 juni 2016

    Zeer ervaren receptioniste, telefoniste en gastvrouw

    • Christine Bonheure
    • 12 juni 2016

    Hoe simpel! Waarom heb ik daar nooit zelf aan gedacht! 🙂 Dank!

    • Christie
    • 21 februari 2017

    Leerzaam artikel! Weer wat geleerd over google!

    • Sjaak
    • 8 maart 2017

    Interessante mogelijkheid ; ga zeker proberen !

    • Jarik
    • 13 september 2017

    Oh dit is echt een goed artikel. Ik wist helemaal niet van “Google Alerts”, ik ga dit zeker uitproberen 🙂

Send this to a friend