Jouw Social Media updates bezorgen jou geen nieuwe baan… of wel?

WETALENT blog afbeelding over: Jouw Social Media updates bezorgen jou geen nieuwe baan… of wel?

Recruiters en werkgevers houden je in de gaten: jouw social media profielen, foto’s, updates en tweets! Sterker nog: 93% van de recruiters geeft aan eerst de profielpagina van een kandidaat te bekijken, voordat ze hem/haar aannemen.

Onlangs hebben we al besproken welke 10 valkuilen je moet vermijden bij het kiezen van jouw profielfoto, maar jouw foto is natuurlijk niet het enige dat recruiters zien.

Ook jouw online gedrag is zichtbaar en kan dus een negatief of positief effect hebben op jouw online voorkomen en imago.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de recruiters de keuze voor een kandidaat herziet (zowel positief als negatief) na het zien van hun Social Media profiel. Jouw online voorkomen is dus belangrijker dan je misschien had gedacht.

Waar je dan precies op moet letten bespreken we deze week aan de hand van de Do’s en Don’ts van Social Media updates!

Let op: deze tips zijn niet alleen voor werkzoekenden.

Recruiters benaderen soms ook mensen die niet op zoek zijn naar een baan! Daarnaast blijven online gegevens voor een lange tijd zichtbaar. Het zou jammer zijn als jij jouw droombaan misloopt, omdat je (ooit) iets verkeerds op Facebook hebt gezet.

#1 DON’T: Vloeken en negatieve uitlatingen

Het klinkt misschien erg voor de hand liggend om niet te vloeken of jezelf negatief uit te laten over iets, maar toch komt het veel voor. Het internet maakt het voor mensen erg gemakkelijk om overal op te reageren. Nieuwsberichten, controversiële updates of bijvoorbeeld video’s. Binnen een paar seconden kun je vanuit jouw woonkamer de hele wereld laten weten wat je van iets vindt.

Of je nu boos bent op jouw telecomprovider die je weer eens 30 minuten in de wachtrij heeft gezet of wanneer je een video hebt gezien waarin iemand zonder reden wordt mishandeld. Wacht even met het plaatsen van jouw online update. Impulsieve uitspraken zijn vaak niet representatief voor wie je echt bent! Wacht een uurtje of misschien zelfs een dag en vraag je vervolgens af of je de update nog steeds wilt plaatsen.

Het is namelijk zo dat 63% van de recruiters de keuze voor een kandidaat negatief herziet, wanneer men ziet dat hij/zij vloekt op social media. Probeer je hoofd dus koel te houden. Verbale uitspraken in het echte leven floepen er soms uit, maar over online updates heb je meer controle!

#2 DO: Toon jouw vaardigheden en kennis

Social Media zijn gemaakt voor interactie. Doe hier dus ook aan mee.

Elk Social Media kanaal heeft zijn eigen manier van communiceren. Een effectieve manier om relevante onderwerpen, discussies, vragen en mensen te vinden is om lid te worden van groepen. Ben jij een Online Marketeer? Word dan lid van de LinkedIn groep ‘Online Marketing Nederland’. Ben jij Project Manager? Word dan lid van de groep ‘Projectmanagement groep Nederland’.

Naast groepen op LinkedIn kun je bijvoorbeeld ook deelnemen aan discussies op Twitter door gebruik te maken van het #-teken gevolgd door het sleutelwoord.

Afijn, het vinden van relevante onderwerpen en discussies is dus niet zo lastig. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is jouw kennis delen met anderen. Let er wel op dat wanneer je bijvoorbeeld jouw visie op een bepaald onderwerp geeft, het belangrijk is dat je hier volledig achter staat. Meningen en persoonlijke voorkeuren veranderen over tijd. Het zou jammer zijn als je jouw toekomstige potentiële werkgever tegen het zere been schopt.

Je hoeft geen uren per dag te besteden aan het plaatsen van updates. Een aantal waardevolle updates, opmerkingen of reacties per maand kunnen voldoende zijn. Kwaliteit gaat in dit geval zeker boven kwantiteit.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#3 DON’T: Refereren naar alcohol- of drugsgebruik

Deze DON’T is zo vanzelfsprekend dat we er weinig woorden aan vuil hoeven te maken. Refereren naar drank- of drugsgebruik , op welke manier dan ook, is niet aan te raden. 83% van de recruiters herziet hun keuze negatief wanneer ze een referentie naar drugsgebruik waarnemen. Voor alcohol is dit 44%.

Recruiters begrijpen dat mensen een privé leven leiden. Af en toe een foto van jezelf op een terras is dus geen probleem, maar houd het daar ook bij. Het plaatsen van updates waarin je verwijst naar drank- of drugsgebruik gaan je absoluut niet helpen bij het vinden van een baan!

#4 DO: Schrijf en krijg referenties

We focussen ons bij dit puntje op LinkedIn. Je kunt op je eigen profiel namelijk vaardigheden invoeren en die door mensen laten beoordelen. Daarnaast is het mogelijk om mensen aanbevelingen over jou te laten schrijven. Voor werkgevers en recruiters zijn dit handige tools om mensen te beoordelen.

Het is een kwestie van geven en nemen. Door regelmatig een aanbeveling te schrijven of iemands vaardigheden te beoordelen kun je deze ‘gunst’ ook terug verwachten.

Bij het updaten van jouw profiel en het selecteren van vaardigheden is het verstandig te focussen op de meest relevante vaardigheden. Je kunt een hele rij vaardigheden toevoegen, maar dat maakt het alleen maar onoverzichtelijk. Het moet er voor zowel de recruiters als voor jouw connecties uitnodigend uitzien. Je wilt dat recruiters snel zien wat je kunt en tegelijkertijd dat zoveel mogelijk connecties jouw vaardigheden beoordelen.

Bij het schrijven en krijgen van referenties is het natuurlijk wel belangrijk dat jij de persoon goed kent en vice versa. Iets of iemand beoordelen waar je geen verstand van hebt is natuurlijk niet zinvol!

#5 DON’T: plaatsen van seksueel getinte updates

Seks verkoopt… Maar niet als het gaat om jouw zoektocht naar werk! Zowel visuele als tekstuele updates met een seksuele tint zijn af te raden. 70% van de recruiters geeft namelijk aan zijn/haar keuze voor een kandidaat te herzien na het zien van een seksueel getinte update.

Vraag jezelf het volgende af: zou ik deze foto of dit bericht ook meesturen met mijn sollicitatie?

#6 DO: Volg bedrijven binnen jouw branche

Volg bedrijven en ‘like’ de bedrijfspagina. Op die manier blijf je op de hoogte van ontwikkelingen, nieuwe producten en vacatures van het bedrijf waarin je geïnteresseerd bent. Door een bedrijfspagina te ‘liken’ en deel te nemen aan relevante discussies toon je jouw interesse in het bedrijf. Daarnaast kun je jouw expertise in een bepaald vakgebied tonen door waardevolle inhoud aan te bieden. Daarmee laat je indirect jouw toegevoegde waarde zien aan potentiële werkgevers.

#7 DON’T: Spel- en taalfouten maken

Voor sommigen is het vermijden van spel- en taalfouten iets lastiger dan voor anderen. Ook kan het zo zijn dat jij een correcte spelling simpelweg niet zo belangrijk vindt. De kans is echter groot dat een recruiter dat wel vindt. Bij veel functies speelt communicatie namelijk een belangrijke rol, vooral wanneer je regelmatig contact hebt met klanten. Daarbij is het natuurlijk van belang dat je professioneel overkomt. Spel- en taalfouten zijn vanzelfsprekend niet professioneel.

66% van de recruiters geeft aan dat ze de keuze voor een kandidaat negatief herzien, wanneer ze spel- en taalfouten waarnemen in iemands updates. Het is dus aan te raden al jouw online updates te controleren, voordat je ze definitief plaatst. Desnoods kopieer en plak je de tekst in Word of Pages om vervolgens een spellingscontrole uit te voeren. Mocht je nog steeds twijfelen over een woord of een bepaalde zin, kun je altijd iemand in jouw omgeving vragen jouw tekst te beoordelen.

#8 DO: Wees consistent

Consistentie geeft vertrouwen. Zorg er dan ook voor dat jouw online gedrag over verloop van tijd consistent is. Wanneer een recruiter updates van jou ziet die elkaar tegenspreken, kun je zelf wel nagaan dat dit geen positief effect gaat hebben op jouw beoordeling.

Naast consistentie over verloop van tijd is consistentie tussen online en offline gedrag ook zeer belangrijk. Met jouw online gedrag creëer je bepaalde verwachtingen. Wanneer je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek hopen recruiters dat je de verwachtingen waar gaat maken. Probeer jouw online voorkomen dus overeen te laten komen met jouw persoonlijkheid!

#9 DON’T: Praat niet negatief over je oud werkgever en collega’s

Ongeacht het feit of jij gelijk hebt of niet, raden we jou af om je negatief uit te laten over jouw oud werkgever en/of collega’s. Loyaliteit en respect zijn belangrijke begrippen in het bedrijfsleven. Het kleineren van jouw baas of collega’s is het ultieme teken van disrespect. Daarnaast wordt gedrag uit het verleden vaak als voorspeller van gedrag in de toekomst gezien. De recruiter of jouw toekomstige werkgever heeft waarschijnlijk geen behoefte aan een tierende (ex)werknemer die hem/haar in een slecht daglicht gaat zetten.

Door de bovenstaande Do’s en Don’ts te hanteren bij het plaatsen van online updates verzeker jij jezelf van een positief online voorkomen. Je minimaliseert de kans op een negatieve beoordeling en vergroot daarmee de kans op een baan!

Een andere optie is om jouw privacy instellingen dusdanig in te stellen, waardoor je jezelf praktisch onzichtbaar maakt voor andere mensen. Je moet jezelf afvragen of je dat wel wilt, omdat ook jouw positieve kant dan niet zichtbaar is!

Ken jij nog andere Do’s of Don’ts met betrekking tot online gedrag? Wat is de meest rare update die jij ooit hebt gezien? Laat het ons weten in de reactie!

We hebben onlangs een  leuke Infographic gemaakt over Social Recruiting. Bekijk, Like of deel het hier: Hoe recruiters Social Media gebruiken om jou te vinden!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

4 Reacties op "Jouw Social Media updates bezorgen jou geen nieuwe baan… of wel?"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Stephano
    • 24 juni 2015

    Interessant artikel. Maar in deze social media tijdperk, is het naar mijn inziens onmogelijk dat een individu alleen maar over koetjes en kalfjes updates gaat plaatsen. Dus een goeie recruiter zal er soms wel door heen moeten prikken. Als een individu updates plaats over extreme ideeën en/of seksuele zaken, dan is het vanzelfsprekend dat degene geen kans maakt. Dus al het overige moet men als recruiter wel goed beoordelen, voordat men een goeie werkzoekende afwijst. Men moet niet vergeten dat niemand heilig is. Ook niet de recruiter!

    • bert
    • 5 juli 2015

    Vnd dit egenlijk best wel een sneu artikel. Weet verder niet zo veel van recruiters maar als zij hun mening over kandidaten baseren op een sexy opmerking op Facebook lijkt het me geen functie waar je veel inzicht in mensen voor hoeft te hebben, ik zie ook veel recruiters van rond de 25 dan sna ik wel dt je dit soort regeltjes gebruikt want veel mensenkennis heb je dan natuurlijk nog niet opgebouwd.

    • Rose
    • 13 juni 2016

    Haal even de spelfout midden in tip 1 er uit, mishandeld moet het zijn, met een d!

      • Ivo Bourgondiën
      • 14 juni 2016

      Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb het aangepast.

Send this to a friend