Hoe gebruik je LinkedIn bij het zoeken naar een baan? (Deel 2)

WETALENT blog afbeelding over: Hoe gebruik je LinkedIn bij het zoeken naar een baan? (Deel 2)

Dit is deel 2 van het artikel ‘Hoe gebruik je LinkedIn bij het zoeken naar een baan?’. Kijk hier voor Deel 1.

Q: Wat is het doel van jouw sollicitatie?

A: Die baan binnen slepen

Q: Hoe doe je dit?

A: Door te laten zien dat je geschikt bent.

Q: Hoe doe je dit?

A: Door een CV en motivatiebrief te sturen, en te bewijzen dat ik geschikt ben.

Het sleutelwoord in die zin is ‘bewijzen’. Hoe bewijs je dat je geschikt bent voor die baan?

Normaal gesproken doe je dat door een claim te maken te maken op jouw CV, in jouw motivatiebrief of tijdens een gesprek. Vervolgens kan men dit checken door aan jou een lijst met referenties te kunnen vragen.

Een goede lijst referenties doet dan ook wonderen. Niet alleen kunnen deze mensen jouw claim onderbouwen, ook kunnen ze vertellen hoe jij als werknemer, collega of zelfs baas bent. Zeer waardevolle informatie voor elke recruiter.

Een lijst met referenties is dus goud waard.

Er is echter één probleem met referenties: het proces van referenties nalopen komt pas later in de procedure aan bod.

Dit is doodzonde, daar je hele goed informatie pas tot het laatst bewaard.

Zou het niet beter zijn deze gelijk te kunnen aanspreken zodra je solliciteert?

De oplossing hiervoor ligt bij LinkedIn. In deel 1 noemden we al dat een goed profiel cruciaal is, en eigenlijk standaard onderdeel is van een sollicitatie tegenwoordig.

In deel 1 hebben we ook besproken hoe je er voor zorgt dat je een degelijk profiel hebt. Nu gaan we kijken hoe we hier een geweldig profiel van kunnen maken, d.m.v. de toevoeging van aanbevelingen.

Aanbevelingen

Een aanbeveling op LinkedIn is in principe exact hetzelfde als een referentie.

Je vraagt iemand of hij/zij iets kan vertellen over jouw werkzaamheden, resultaten of persoonlijkheid.

Deze aanbeveling verschijnt vervolgens onder de bijbehorende sectie op jouw openbaar profiel (of niet, mocht je daar voor kiezen).

Op deze manier zien recruiters enerzijds direct dat je geen ervaringen aan het verzinnen bent, en anderzijds verstrekken ze waardevolle informatie aan de lezer.

Allereerst is het natuurlijk zaak om met de mensen die jou een goede aanbeveling kunnen geven in contact te komen staan, ofwel te ‘connecten’.

Als je dit nog niet gedaan hebt, begin dan te zoeken naar mensen waarmee jij op dit moment, of in het verleden mee hebt samengewerkt.

Wees niet bang om verder te kijken dan de mensen waarmee je vaak samen hebt gewerkt. LinkedIn is een vrij laagdrempelig netwerk als het aankomt op verbinden met andere mensen. Bovendien kunnen hier een aantal waardevolle connecties tussen zitten (bijvoorbeeld de baas van jouw baas, of nog beter, zijn baas!).

Je kunt ook verder kijken dan alleen vroegere werkgevers: klanten, leveranciers, partners of andere mensen waarmee je ooit zaken hebt gedaan. Allemaal kunnen ze mogelijk een waardevolle bijdrage leveren.

Hoe werkt het?

Nu je een flink netwerk hebt verzameld, kun je aan de slag en aanbevelingen gaan vragen. Je kunt mensen natuurlijk persoonlijk benaderen.

Dit hoeft echter niet per se; in LinkedIn zit een functie waarmee je mensen gemakkelijk en laagdrempelig om een aanbeveling kan vragen.

Stap 1.

Ga naar jouw LinkedIn pagina en klik op het kopje ‘profile’ linksboven op de pagina (net rechtsonder het logo).

Positioneer vervolgens de cursor op het kleine pijltje naast de grijze knop ‘Edit profile’. Er verschijnt nu een drop-down menu.

In dit menu heb je o.a. de keuze uit de optie ‘Ask to be recommended’. Klik hierop.

Ask to be recommended

Stap 2.

Je komt vervolgens op een pagina waar je 3 velden in moet vullen.

In Veld 1 kies je voor welke functie of opleiding je graag een aanbeveling wilt ontvangen.

In Veld 2 voeg je de persoon of personen toe aan wie je dit wilt vragen. Ik raad aan om één persoon per keer te vragen. Waarom?

In Veld 3 kun je namelijk een bericht typen met het verzoek. Personaliseer dit altijd zodat je de kans verhoogt dat men het ook daadwerkelijk doet!

Send request for recommendation

Stap 3.

Zodra je het verzoek hebt verzonden, en deze persoon heeft hem ook daadwerkelijk geschreven, dan krijg je een melding op jouw profiel (en e-mail, afhankelijk van jouw instellingen).

Vervolgens krijg je de optie om hem wel of niet op jouw profiel weer te geven.

Waarom zou je dit niet willen? Niet elke aanbeveling is natuurlijk helemaal wat je voor ogen hebt, en je wilt hem soms niet (in de huidige staat) plaatsen.

Let op: zelf heb je niet de mogelijkheid om hem aan te passen.

Je hebt echter wel de optie om deze persoon te vragen e.e.a. aan te passen.

Add recommendation

Een andere reden om niet alle aanbevelingen te accepteren, is omdat sommigen beter zijn dan anderen.

Een aanbeveling van jouw baas is doorgaans meer waard dan die van een collega. Een aanbeveling van de baas van jouw baas is op zijn beurt weer meer waard etc.

Je wilt natuurlijk de beste aanbevelingen op jouw profiel weergeven. Wees dus niet bang om selectief te zijn.

Vaardigheden

In deel 1 hebben we het ook al kort gehad over de vaardigheden op jouw LinkedIn profiel.

Omdat mensen kunnen zoeken op vaardigheden, is het heel belangrijk om deze goed op jouw profiel weer te geven.

Er is hier echter wederom sprake van dezelfde situatie als eerder: je maakt een claim, en moet deze vervolgens nog zien waar te maken.

Daarom kunnen mensen de vaardigheden van hun connecties onderschrijven. In andere woorden: ze bevestigen dat deze persoon over deze vaardigheden beschikt.

Op deze manier kun jij dus bewijzen dat je de waarheid spreekt over het bezitten van vaardigheden.

Zodoende is dit dus ook iets waar jij aandacht aan wilt besteden; je wilt ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw vaardigheden onderschrijven.

In tegenstelling tot de aanbevelingen, is bij vaardigheden kwantiteit belangrijker van kwaliteit.

De manier waarop het allemaal wordt weergegeven focust namelijk op aantallen, en dat betekent dat het aantal mensen die jouw vaardigheden onderschrijven beter opvalt wie ze onderschrijft.

Dit zorgt ervoor dat vaardigheden onderschrijven een lagere drempel heeft dan een aanbeveling schrijven.

Wees dan ook niet bang om jouw connecties te vragen om jouw vaardigheden te onderschrijven!

Je kunt mensen ook overhalen om dit te doen, door zelf eerst hun vaardigheden te onderschrijven. Een actie lokt meestal een reactie uit, en kan jou aardig wat aanbevelingen opleveren.

Uiteindelijk is het dus jouw doel om te laten zien wat je kunt, wat je gedaan hebt, en wat je gepresteerd hebt.

En om te laten zien dat de mensen waar je dit met of voor hebt gedaan, het er ook mee eens zijn.

En wees dus vooral niet bang om mensen te vragen om jou hierbij te helpen!

Voordat je begint met aanbevelingen te zoeken, en mensen gaat vragen om jouw vaardigheden te onderschrijven, is het belangrijk om een goed opgezet profiel te hebben. In Deel 1 lees je hoe dit moet.

Tot nu toe hebben we het vooral over passieve manieren gehad om LinkedIn in te zetten bij het solliciteren.

Je kunt het netwerk echter ook actief gebruiken om een baan te vinden. Hoe precies? Dat lees je morgen in Deel 3!

Heb jij nog vragen over hoe je aanbevelingen precies aan moet pakken? Of heb je misschien een goede tips waarmee je mensen makkelijker kunt benaderen, of een idee welke mensen je het beste een aanbeveling kan laten schrijven? Laat het dan weten via een reactie!


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


0 Reactie op "Hoe gebruik je LinkedIn bij het zoeken naar een baan? (Deel 2)"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Judith bakkers
    • 17 september 2014

    Ik vind helaas dat linked in teveel is gericht op reguliere jobs. Ik ben freelancer en ik kan dat slecht weergeven in het profiel. Ook zijn er geen of weinig freelance klussen te vinden op linked in. Ik hoor hier veel freelance collega’s over mopperen.

      • Tom van Pinxteren
      • 18 september 2014

      Daar heb je helemaal gelijk in! Doordat je een combinatie op moet geven van functietitel en werkgever, komt het er heel raar uit te zien op jouw profiel als je freelancer bent.

      Je zou hier echter creatief mee kunnen omspringen door te spelen met de functietitel. Een voorbeeld: Startup Growth Hacker – Need your startup to grow? Contact me at xxx-xxx-xxx.

      Wat betreft freelance klussen: ze vinden bij LinkedIn blijkbaar dat de scope vooral het connecten tussen werkgevers en werknemers, en werknemers onderling is. Waar het voor freelancers nu vooral beperkt is tot netwerken, liggen hier denk ik nog zeker kansen voor LinkedIn!

Send this to a friend