3 Trucs om de bedrijfscultuur te leren kennen

WETALENT blog afbeelding over: 3 Trucs om de bedrijfscultuur te leren kennen

Stel je hebt net een sollicitatiegesprek gehad, misschien zelfs al meerdere (of je hebt het gesprek dadelijk).

Jij hebt je zegje kunnen doen; zij hebben een hoop verteld over de organisatie en wat ze doen; jullie zijn allebei tevreden over hetgeen je gehoord hebt.

Op dat moment voel je je goed! Je bent tevreden met je eigen prestatie, en bent optimistisch over je kansen.

Het liefst ga je nu terug naar huis om dit aan iedereen te kunnen vertellen, en te genieten van de rest van de dag nu dit stressvolle moment voorbij is.

Wacht daar nog heel even mee!

Er is namelijk nog iets wat je eerst moet doen: observeren!

Dit is namelijk hét moment voor jou om eens goed rond te neuzen in het hart van het bedrijf: de werkvloer.

Het is namelijk belangrijk om even te proeven van de sfeer op de werkvloer. Want als jij hier aan de slag gaat, dan wil je zeker zijn dat je een goede keus hebt gemaakt. En daarom is het beter om niet zomaar alle gesproken woorden te geloven.

Want het is zoals de grootste speurneus allertijden zei:

“There is nothing like first-hand evidence.”

Dat was natuurlijk een quote van Sherlock Holmes. En ook dit is een van zijn uitspraken:

“You know my method. It is founded upon the observation of trifles.”

En daarom is dat ook wat jij zult moeten doen; want wie weet het nou beter dan de grote Sherlock Holmes!

Daarom willen we deze week enkele trucs behandelen waardoor jij kunt ontdekken wat voor organisatie het is.

Het gaat namelijk vaak om hele kleine dingen – trifles – waar je aan kunt zien wat de sfeer is, hoe de verhoudingen liggen, wat voor volk je kunt verwachten etc.

Let op: er zijn natuurlijk situaties waar dit makkelijk is, maar soms is het helemaal niet mogelijk. Soms heb je een gesprek op een andere locatie dan waar je komt te werken, soms kom je niet eens op een vaste plek te werken. Het hoeft natuurlijk helemaal niet zo een baan te zijn.

Voor dit artikel gaan we er vanuit dat je in een kantooromgeving komt te werken. Maar dit soort trucjes, en goed observeren in het algemeen, kun je altijd toepassen!

Opstelling van de bureaus

Wanneer je bij een organisatie terecht komt waar voornamelijk gewerkt wordt vanuit een centrale ruimte, meestal een kantoor, dan is het heel interessant om te kijken waar je de mensen kunt vinden.

En in welke positie ten opzichte van elkaar.

Allereerst kijk je logischerwijs naar de indeling van het kantoor in het algemeen: is het één grote open ruimte of is alles verdeeld in kleine afgesloten hokjes?

Hoeveel zien de mensen van elkaar? Hoeveel horen ze van elkaar? Met hoeveel zitten ze kort bij elkaar?

Zitten de managers in aparte ruimtes? Of zitten ze tussen de rest van de werknemers?

Dit zijn stuk voor stuk waardevolle stukjes informatie, die op zichzelf niet per se heel veel vertellen, maar wanneer je ze samenvoegt wel een hoop vertellen.

Is er bijvoorbeeld sprake van een grote open ruimte, waar de managers gewoon bij de rest zitten en waar mensen vrij met elkaar kunnen communiceren? Dan kun je er bijna vanuit gaan dat dit tekenend is voor de communicatie binnen het bedrijf, en waarschijnlijk ook voor de omgangsvormen.

Is het tegenovergestelde waar? Dan kun je verwachten dat er veel sprake is van individualisme, afstand tussen verschillende lagen, en misschien wel minder collegialiteit dan bij het bovenstaande voorbeeld.

Vraag je vervolgens af met welke situaties je akkoord kunt gaan, en met welk niet.

Wat heeft je voorkeur? Een ruimte met alle bureau’s in een cirkel? Of de indeling van een klaslokaal met de managers aan kop?

Hoe belangrijk vind je collegialiteit? Of autoriteit? Dit kan ook heel belangrijk zijn als jij de beoogde manager bent!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Afstand tussen afdelingen

Een volgende observatie die je kunt doen is het bekijken van de scheiding tussen afdelingen.

Traditioneel zitten afdelingen bij elkaar: in een eigen gebouw, op een eigen verdieping of in een eigen hoek (of bij grote bedrijven een specifieke regio).

Allereerst vraag je jezelf af: is hier sprake van een traditionele verdeling? Of zit alles wellicht door elkaar?

Als dat laatste waar is, dan kun je een heel gemixt bedrijf verwachten met vele soorten mensen. Dit kan heel leuk zijn, maar niet altijd efficiënt.

Is er wel sprake van die traditionele indeling? Bekijk dan de absolute afstand eens tussen deze afdelingen.

Is het mogelijk om van de ene afdeling gemakkelijk naar de andere te lopen? Is het überhaupt mogelijk? In andere woorden: is er sprake van een drempel?

Vraag je vervolgens af of de afdelingen die bij elkaar zouden moeten zitten (naar jouw idee), ook daadwerkelijk bij elkaar zitten.

Deze zaken zijn belangrijk om erachter te komen hoe goed er samengewerkt wordt tussen afdelingen.

Als jij iets nodig hebt van een andere afdeling (wat vaak voorkomt), is dit dan een gedoe, of is het simpelweg een kwestie van naar de buurman lopen?

Dit gaat gevolgen hebben voor de manier waarop jij jouw werkzaamheden kunt uitvoeren en het is dus belangrijk om te weten.

Hoe je hier heel concreet achter kunt komen?

Let goed op fysieke aanwijzingen, zoals plattegronden en wegwijzers, of beschrijvingen in de lift. Voor grotere bedrijven kun je het vast ook wel online vinden. En anders vraag er naar! Dit zijn geen gekke vragen om te stellen.

Misschien vraag je je nog af: hoe belangrijk is die fysieke afstand nou echt? Ons antwoord is daarop: doe jij dingen eerder voor mensen die je kent, of voor mensen die je nog nooit gezien of gesproken hebt?

Kleding variëteit

Tot slot: een derde truc om te zien wat voor bedrijf het is, en vooral wat voor mensen je tegen gaat komen, is door simpelweg naar de kleding van alle mensen te kijken.

Is het allemaal hetzelfde? Zoals uniformen?

Is er sprake van veel variëteit? Dus verschillende stijlen, chique en casual, jong en oud?

De mate van variëteit in kleding kun je namelijk direct doortrekken naar de variëteit in het type mensen die er werken.

En dit zijn belangrijke details, want dit zijn niet altijd zaken die je van te voren zou verwachten!

Neem bijvoorbeeld de Rabobank.

Bij een bank verwacht je alleen maar bankiers tegen te komen. Allemaal strak in het (mantel)pak en de beste schoenen.

Niets is echter minder waar: bij de Rabobank werkt een enorme verscheidenheid aan mensen; van ouderwetse bankiers tot IT-nerds.

Van te voren zou je dit niet verwachten, maar zodra je een paar blikken werpt in de kantine in een van de grotere kantoren, dan zal je dit direct opvallen!

Dit soort informatie is belangrijk voor jou om te weten, omdat je aan de hand hiervan kunt voorspellen met wat soort mensen je te maken krijgt, en met een beetje zelfkennis, kan bepalen hoe jij hiertussen gaat passen.

En vervolgens kun je weer jouw beslissing van al deze informatie laten afhangen!

Heb jij nog meer tips om met een reeks korte observaties heel snel veel van mensen of organisaties te weten te komen? Heb je hier wellicht al een keer mee te maken gehad? Laat het ons weten via een reactie!

 

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

4 Reacties op "3 Trucs om de bedrijfscultuur te leren kennen"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Hendrik van der Wal
    • 4 maart 2015

    Bedankt voor de tips!!

    • Judith
    • 4 maart 2015

    Ik ga er zeker op letten bij mijn volgend (sollicitatie) gesprek

    • Natasja
    • 5 maart 2015

    Goede tips, bedankt!

    • Susan
    • 5 maart 2015

    Je kunt een bedrijfscultuur ook afleiden uit de omgeving waar het bedrijf zit. Is het een standaard verzamellocatie met veel bedrijven of is het een goed onderhouden pand in een goede buurt.
    Bedenk dat een verzamellocatie (met minder goed onderhouden panden) vaak aangeeft dat het bedrijf meer winstgericht dan werknemers gericht is. Goed onderhoud van een pand geeft de nette behandeling van werknemers aan.
    Daarnaast kun je ook aan de auto’s op de parkeerplaats zien welke soort personen er werken. Middenklassers of van alles en nog wat. Waar staan die auto’s. Directie met bordjes direct bij de ingang? (Zie ook opstelling van bureau opmerking) Of nergens een voorkeur, alleen klanten/bezoekers aparte parkeerplaatsen.

Send this to a friend