Thijs van Poppel

Voor FAKRO Nederland zochten wij een Junior Accountmanager voor de regio Zuid. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het versterken en onderhouden van de bestaande relaties in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

Na de sollicitatie van Thijs hebben wij hem uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Tijdens de kennismaking stelde Thijs goede vragen en hij had zich goed voorbereid. Ondanks relatief weinig achtergrond in de bouw besloten wij hem toch voor te stellen bij FAKRO. Dit door zijn oprechte interesse en nuchtere, optimistische en hands-on mentaliteit. Tevens wilde Thijs graag bijdragen aan een circulaire economie. Dit zou goed passen bij een innovatieve partij zoals FAKRO.

FAKRO Nederland

FAKRO staat bekend als vooraanstaande, innovatieve producent van dakramen van topkwaliteit. FAKRO biedt een breed en compleet assortiment daglichtoplossingen voor hellende en platte daken.

Als leverancier streeft FAKRO ernaar om comfort in daglicht bereikbaar te maken voor huishoudens wereldwijd. FAKRO doet dit door producten te leveren die voorzien zijn van een hoge kwaliteit gecombineerd met unieke en gebruiksvriendelijke oplossingen. Het productaanbod bestaat uit dakramen, lichtkoepels, platdakramen, zonweringen, zoldertrappen, zonnecollectoren en aanverwante producten.

Maak kennis met Thijs van Poppel

Na het afronden van de studie Ondernemerschap en Retail management is Thijs terecht gekomen in de arbeidsbemiddeling. Hij bekleedde verschillende functies, echter kwam hij erachter dat de arbeidsbemiddeling hem niet paste. Elke dag achter een scherm zitten was niets voor hem, hij zocht meer variatie in zijn dag. Na een aantal functies in de arbeidsbemiddeling, besloot hij in mei 2019 een reis naar Australië te maken.

Tijdens zijn reis naar Australië heeft Thijs als timmerman Glamping tenten gebouwd en gewerkt op een groot cattle station (koeien boerderij). Het was een periode waar Thijs veel in aanraking is geweest met de bouw en dit beschrijft hij niet voor niks als de tijd van zijn leven.

Aan het woord: Thijs van Poppel

Thijs-van-Poppel-FAKRO800x800

Toen ik terug kwam uit Australië ging ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik kreeg veel aanbiedingen in de arbeidsbemiddelingsbranche, maar ik wist eigenlijk al dat dit niet mijn ding was. Maar één partij had grote groeiplannen, ik zou daar verantwoordelijk worden van het openen van een nieuwe vestiging. Dit was een mooie nieuwe uitdaging, dacht ik, maar na 3 of 4 maanden was het toch niet waar ik naar op zoek was. Dit maakte me toch niet helemaal gelukkig.

De hele dag achter mijn computer zitten en gesprekken voeren met kandidaten was niks voor mij. Ik kon mezelf moeilijk inleven in wat kandidaten doen of gedaan hebben. In de bouw kan ik me daar wel echt in inleven. Als het product me interesseert dan wil ik daar ook alles van weten.

Ik besloot om bij een hovenier te gaan werken en op een rijtje te zetten wat ik nu eigenlijk echt wilde. Ik was wel echt bewust op zoek naar iets in de bouw. De mensen die in de bouwbranche zitten, spreken me gewoon heel erg aan. Nuchter en informeel, dat past goed bij mij. Ook heb ik altijd interesse gehad in de bouw. Ik vind het leuk om fysiek werk te doen en mensen te helpen als er iets verbouwd moet worden.

Ik was op zoek naar een functie bij een fabrikant. Hierbij specialiseer je jezelf namelijk in één product. Je weet alles van dat product. Bij een distributeur weet je vaak van alles een beetje.

Tijdens de eerste week dat ik bij die hovenier aan de slag ging, zag ik FAKRO voorbij komen op de website van WETALENT. Echter was de procedure al in een vergevorderd stadium. In die tijd heb ik verschillende gesprekken gehad en ook verschillende aanbiedingen gehad, maar er zat niet het juiste tussen voor mij.

Bij de rol van FAKRO had ik wel zoiets van: ‘Dit is wat ik écht wil’, zo zie ik mijn dag voor me.
Thijs

Toen belde Floor mij half december op om toch in gesprek te gaan over de rol van Junior Accountmanager bij FAKRO. Bij de rol van FAKRO had ik wel zoiets van: ‘Dit is wat ik écht wil’, zo zie ik mijn dag voor me. Niet continu op kantoor zitten, maar veel variatie in een werkweek. Zo hoefde je maar een keer in de week naar kantoor, kan je langsgaan bij verschillende soorten klanten en kan je vanuit huis werken wanneer dit nodig is. Eigenlijk ben je heel vrij in de indeling van je week. Het kenningsmakingsgesprek met Floor verliep eigenlijk heel natuurlijk, net zoals de gesprekken bij FAKRO. Hierdoor kwam de procedure al snel rond en had ik een nieuwe baan bij FAKRO Nederland.

Aan de slag bij FAKRO Nederland

Vanaf maart ben ik gestart bij FAKRO Nederland en vanaf dat moment is het eigenlijk heel druk en ben ik gelijk van start gegaan met verschillende werkzaamheden. Op dinsdag hebben we altijd een salesmeeting met de directeur, commercieel directeur en met de mensen van de buitendienst. De rest van de week bezoek ik veel klanten. Zo ga ik naar verschillende bouwmaterialenhandelaren om ze op de hoogte te stellen van productverbeteringen en om de lijntjes kort te houden. Ook ga ik de bouw op om advies te geven aan aannemers. Dit vind ik eigenlijk wel het leukste om te doen. Tevens kom ik bij mensen thuis als er iets kapot is en er moet even naar gekeken worden.

Toen ik begon bij FAKRO had ik eigenlijk helemaal geen kennis van dakramen. Je hoeft ook niet per sé een bouwkundige studie te hebben afgerond, maar je moet wel interesse hebben in het product. In de zeven maanden dat ik bij FAKRO werk heb ik enorm veel geleerd. Ik vind het dusdanig interessant dat ik het snel oppak. Anderzijds wordt er vanuit FAKRO ook veel gefaciliteerd, zoals trainingen in het trainingscentrum van FAKRO en binnenkort krijgen we ook een training over hellende daken. FAKRO komt hier dan zelf mee. Dan sta ik gelijk vooraan om mee te doen. Dat is tof.

Het leukste vind ik om mensen advies te geven en ze dan net over de streep te trekken door het advies wat je ze geeft.
Thijs

Daarnaast ga je ook in de praktijk dakramen bevestigen. Hierdoor zie je de werking van het product en zo kan je klanten ook beter adviseren. Binnenkort zit er ook nog een tripje naar Polen in om te kijken in de fabriek. Zo zie je hoe de producten gemaakt worden. Het leukste vind ik om mensen advies te geven en ze dan net over de streep te trekken door het advies wat je ze geeft. Al met al moet je veel ervaring in de praktijk op doen. Je krijgt vragen van mensen en je wordt daardoor zelf ook veel wijzer. In de afgelopen maanden heb ik veel meer over het product geleerd. Het is niet gewoon alleen een dakraam, maar je kijkt ook naar de functie van het dakraam. Wat voor ruimte is het? Welke functie heeft de ruimte? Heeft de ruimte voldoende lichtinval? Naar al die facetten kijk je, dat vind ik enorm interessant.

Daarnaast heb ik ook een grote interesse in een circulaire economie. Ik ben laatst ook op de dag van de circulariteit geweest in Amsterdam vanuit Renda. Hier zitten verschillende organisaties aangesloten die een belang hebben bij duurzaam ondernemen. Dit vind ik echt leuk. Hier heb ik een presentatie gegeven over het product en wat we willen doen qua circulariteit binnen FAKRO. Mocht dat ooit een speciale tak worden binnen FAKRO dan zou ik me daar graag in willen specialiseren.

Naast dat ik het werk en het product heel erg leuk en interessant vind, is FAKRO zelf ook een erg leuk bedrijf. Het bedrijf is heel nuchter, direct en er heerst weinig hiërarchie. Dit maakt het dat we gemakkelijk met elkaar communiceren en dat er korte lijnen zijn. Ik zit zeker goed op mijn plek, mensen beginnen mij ook steeds meer te vinden voor adviezen. Al met al maakt het mijn werk innovatief en dynamisch. Ik ben elke dag met verschillende dingen bezig, iets waar ik zeker naar op zoek was en wat me ongelofelijk goed past.