Vind en bind werknemers aan je organisatie met behulp van de Employee Journey

WETALENT blog afbeelding over: Vind en bind werknemers aan je organisatie met behulp van de Employee Journey
  • Auteur: Carmen Gruson
  • - 27 november 2018 -
  • categorie: Overig

Tegenwoordig zullen werkgevers meer moeten doen dan enkel met goede primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden pronken om nieuwe werknemers aan te trekken. Er worden vaak weinig andere voordelen genoemd, terwijl die wel interessant zijn voor de toekomstige werknemer. Denk hierbij aan het bieden van een prettige bedrijfscultuur of mogelijkheden tot flexibel werken.

Het is belangrijk dat je werknemers bindt aan de organisatie door uitdaging te blijven bieden en een prettige omgeving te creëren die ervoor zorgt dat werknemers zich écht thuisvoelen. Dit proces start al voordat een werknemer in dienst treedt. Het begint al bij de eerste interactie met de (potentiële) werknemer en jouw bedrijf. In een Employee Journey wordt het hele proces weergegeven, van de eerste interactie tot en met de uitdiensttreding. Dit kun je goed gebruiken bij het verbeteren van de werknemerstevredenheid.

Wat is een Employee Journey?

Grote kans dat je al hebt gehoord van de Customer Journey (‘klantbeleving’), maar heb je ook gehoord van de Employee Journey? Dit houdt in dat je op dezelfde manier naar je medewerkers kijkt als naar je klanten. De Employee Journey is een proces dat je medewerkers doormaken binnen je bedrijf. Dit proces loopt van het moment dat ze de vacature zien tot het moment dat ze uit dienst treden. Tijdens deze ‘reis’ zijn er verschillende ‘touchpoints’ waar de organisatie het gevoel van de medewerker over het bedrijf kan beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Het is belangrijk dat het bedrijf de medewerkers op de ‘touchpoints’ positief beïnvloedt. Dit kan bijvoorbeeld door hen in het zonnetje te zetten of hen op een andere manier te verrassen. Als je dat doet, worden de medewerkers nog gemotiveerder en leveren ze ook meer op voor het bedrijf.

Het gebeurt ook vaak dat een ‘touchpoint’ een negatief beïnvloedingsmoment is. Je kunt hierbij denken aan een slecht inwerkproces, geen of slechte functioneringsgesprekken, het niet vieren van successen of geen oprechte aandacht geven aan medewerkers. Hierdoor worden ze minder bevlogen en gaan ze zich steeds minder betrokken voelen bij de organisatie. Het gevolg is dat de werknemer wellicht opstapt en je op zoek moet gaan naar een vervanger, wat veel tijd, energie en geld kost.

Waarom is het belangrijk?

Het in kaart brengen van de Employee Journey is geen doel op zich. Het is een manier om de verschillende momenten in kaart te brengen waarop de organisatie invloed heeft op de (toekomstige) medewerkers. In de huidige arbeidsmarkt zullen de kandidaten verleid moeten worden door de werkgevers, in plaats van andersom. Door de Employee Journey goed in kaart te brengen, zijn werkgevers beter in staat om indruk te maken op kandidaten en ze te binden aan de organisatie.

Wanneer je op de juiste manier handelt op momenten die voor de werknemer belangrijk zijn, zullen werknemers optreden als ambassadeurs van de organisatie. Via mond-op-mond reclame of websites als Glassdoor zullen klanten of potentiële werknemers op een positieve manier in contact komen met jouw organisatie.

Daarnaast wordt het aantal kandidaten dat een aanbod afslaat steeds groter doordat de kandidaat tegenwoordig ‘in charge’ is en dus vaak meerdere sollicitaties tegelijk heeft lopen. Wanneer kandidaten te lang moeten wachten op een aanbod kan het zijn dat een kandidaat al een contract heeft getekend bij een ander bedrijf. De Employee Journey stelt werkgevers en managers beter in staat om in te spelen op de behoeften van de werknemers. Bijvoorbeeld door tijdens het sollicitatieproces een persoonlijke benadering te hanteren en de sollicitanten op de hoogte te houden in welke fase van het sollicitatieproces zij momenteel zitten.

Hoe breng je de Employee Journey in kaart?

Het in kaart brengen van je Employee Journey is een belangrijk startpunt om medewerkers aan de organisatie te binden. De Employee Journey bestaat uit verschillende fasen: voor, tijdens en na indiensttreding. Elke fase heeft verschillende momenten waarop een medewerker beïnvloed kan worden door de werkgever. Bij het in kaart brengen van de journey kan het handig zijn om een tijdlijn op papier te zetten.

 

Voor indiensttreding

Sollicitatieproces

Het is belangrijk om te beseffen dat de Employee Journey al begint voordat een werknemer een werknemer is, namelijk tijdens het sollicitatieproces. Tijdens het sollicitatieproces bekijkt de kandidaat je website, social media en eventueel andere kanalen. Wat denkt de kandidaat als hij/zij naar (een van deze) kanalen kijkt? Wat is de eerste indruk die potentiële werknemers krijgen als ze naar jouw website kijken? Het is van belang dat je een helder en aantrekkelijk beeld schetst over hoe het is om te werken voor de organisatie. Dit beeld moet natuurlijk wel kloppen met de identiteit van het bedrijf en moet passen bij de bedrijfsuitstraling.

Je kunt in deze fase een positieve indruk maken op potentiële werknemers door snel te reageren op hun sollicitatie, te zorgen voor een professionele opvolging en goed voorbereid het sollicitatiegesprek te leiden. Het is belangrijk dat je laat zien dat werknemers veel voor je betekenen en dat je hen ook waardeert. Creëer intern draagvlak om dit soort processen adequaat op te volgen.

 

Tijdens indiensttreding

De inwerkperiode

Een eerste werkdag is vaak een spannende dag voor de werknemer die hij/zij niet snel zal vergeten. Speel hierop in door te zorgen voor een nette werkplek, een eigen e-mailadres met handtekening en eventueel een telefoon of leaseauto indien hij/zij daar recht op heeft. Als je dit allemaal goed regelt, maak je een goede indruk en laat je zien dat je de werknemers belangrijk vindt.

Daarnaast is het eerste jaar van een werknemer belangrijk, omdat hier veel momenten zijn waar je als werkgever impact kunt maken op de medewerker. Het inwerktraject van een kandidaat en de bijbehorende begeleiding zijn de uitgelezen momenten om in contact te komen en blijven met de medewerker. Door de medewerker te helpen met het onder de knie krijgen van de werkzaamheden, versterk je de band tussen jou en de medewerker.

Daarnaast staat deze periode in het teken van het leren kennen van de organisatiecultuur. Hoe spreek je de nieuwe medewerker aan? Is er sprake van hiërarchie? Worden er bedrijfsuitjes georganiseerd? Dit zijn de momenten waarop de werkgever waardevolle relaties op kan bouwen met medewerkers.

Na de inwerkperiode

Wanneer de inwerkperiode is afgesloten, blijft het belangrijk dat je contactmomenten inplant om de voortgang van je medewerker te evalueren. Eén keer per jaar een functioneringsgesprek is vaak te weinig om te bespreken wat de krachten van je medewerkers zijn en wat hun ontwikkelingsbehoeften zijn.

Om ervoor te zorgen dat je medewerkers gedreven blijven in hun werk, is het belangrijk dat je hen uit blijft dagen om het beste uit henzelf te halen. Het is hierbij belangrijk om in gesprek te gaan met de werknemers en na te gaan hoe je waardering en feedback geeft aan de werknemers. Enkele vragen die je kunt stellen tijdens dit gesprek zijn: ‘hoe vond je je eerste week gaan?’, ‘wat kan er beter?’, ‘waar zou je nog meer op willen focussen in je werk?’ en ‘wat zijn jouw persoonlijke langstermijn doelen?’.

 

Na indiensttreding

Verlaten van de organisatie

Ook op het moment dat een werknemer het bedrijf verlaat, is de Employee Journey belangrijk. Wanneer iemand het bedrijf verlaat, wil je natuurlijk het liefste dat hij/zij met een positief gevoel de deur uitloopt. De manier waarop je afscheid neemt is in deze fase cruciaal. Hoe neem je afscheid van een medewerker die met pensioen gaat? Hoe neem je afscheid van stagiaires? Wat bespreek je tijdens een afscheidsgesprek? Dit zijn allemaal vragen die centraal staan tijdens de laatste fase van de Employee Journey. Een manier om op een eervolle manier afscheid te nemen van werknemers is door een afscheidscadeau te geven of afscheidsfeest te organiseren.

Net zoals dat de Customer Journey als hoger doel heeft dat klanten ambassadeur worden van jouw merk, is dat bij de Employee Journey ook het geval. Juist wanneer een werknemer je bedrijf verlaat, kan hij/zij een ambassadeur worden en blijven. Vraag in het afscheidsgesprek bijvoorbeeld wat het bedrijf beter had kunnen doen tijdens de verschillende fases van het dienstverband. Op die manier benadruk je nogmaals dat de werknemers centraal staan. Daarnaast kun je na een jaar bellen om te vragen hoe het nu met de ex-werknemer gaat. Dit vergroot de positieve herinneringen die de werknemer heeft van de periode in jouw organisatie.

Employee Journey: het vinden en binden van werknemers

De Employee Journey is een proces dat werknemers doormaken binnen het bedrijf. De Employee Journey brengt verschillende momenten in kaart die voor werknemers belangrijk zijn. Van het eerste contact met het bedrijf tot aan het afscheid: alle ‘touchpoints’ hebben invloed op het niveau van betrokkenheid onder de werknemers. Betrokken medewerkers zijn productiever en hebben een positieve invloed op de klantbeleving. Ga dus serieus met de Employee Journey aan de slag en zorg ervoor dat jouw werknemers betrokken zijn én blijven.

Stelling: Alleen betrokken medewerkers kunnen de klantbeleving positief beïnvloeden!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Vind en bind werknemers aan je organisatie met behulp van de Employee Journey"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend