Vergroot de kans op een sollicitatiegesprek met de AIDA-methode

  • Daan Panis
  • 28 november 2017

Het doel van een motivatiebrief is om de werkgever te overtuigen dat jij de perfecte kandidaat, zodat hij/zij jou uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Er zijn verschillende manieren om dit doel te bereiken.

Een van deze manieren is de AIDA-methode. De methode is van oorsprong een marketingmodel dat verkopers een beter inzicht geeft in het beslissingsproces van de consument en hoe je als verkoper dit proces kunt beïnvloeden.

Deze methode kun je ook gebruiken om jezelf te verkopen aan de werkgever. In dit artikel leggen we uit wat de AIDA-methode precies is en hoe je deze het beste kunt toepassen bij het schrijven van je motivatiebrief.

Wat is de AIDA-methode?

AIDA staat voor: Attention (aandacht trekken), Interest (interesse wekken), Desire (opwekken van verlangen) en Action (aanzetten tot actie).

De AIDA-methode wordt in de marketingwereld gebruikt om een doelgroep aan te zetten tot actie. Het geeft inzicht in het beslissingsproces en dit wordt gebruikt om de consument te beïnvloeden.

Net als vele andere methoden, is de AIDA-methode toe te passen in een andere context. Als sollicitant kun je de methode bijvoorbeeld gebruiken om je motivatiebrief te schrijven. In dit geval beïnvloed je niet de consument, maar de werkgever in zijn/haar beslissingsproces. Het doel is om de werkgever te overtuigen van je toegevoegde waarde en hem/haar aan te zetten tot actie (jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek).

Je past deze methode toe aan de hand van 4 stappen:

Stap 1: Attention - Grijp de aandacht

In de eerste stap probeer je de aandacht te trekken van degene die je wilt overtuigen. Dit is een belangrijke stap, want als je niet direct de aandacht van iemand te pakken hebt, ben je deze persoon kwijt en kun je hem/haar niet overtuigen.

Er zijn allerlei creatieve manieren om de aandacht van de recruiter te trekken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de feestdagen of andere gebeurtenissen. Door een bepaald thema aan je motivatiebrief te koppelen, kun je op een eenvoudige manier opvallen.

Om de aandacht te trekken en te behouden is het belangrijk dat je een goede eerste indruk achterlaat. Dit kun je bereiken met een goede openingszin. Door de lezer wakker te schudden met een opvallende openingszin, zal hij/zij meer aandacht aan jouw motivatiebrief besteden en zal hij/zij je ook minder snel vergeten.

Voorbeeld

"Op eerste kerstdag in 1994, pakte ik enthousiast mijn cadeau uit om voor het eerst kennis te maken met “product X”. Sindsdien ben ik verkocht. Tijdens mijn jeugd en studie ben ik met veel enthousiasme ambassadeur geweest van jullie organisatie. Nu ik mijn studie Commerciële Economie heb afgerond, hoop ik hiermee door te kunnen gaan als Verkoopmedewerker."

Het bovenstaande voorbeeld komt uit dit artikel over goede openingszinnen voor je motivatiebrief.

Zorg er ten slotte voor dat jouw motivatiebrief er netjes en verzorgd uitziet. Denk hierbij aan een goede lay-out en geen spelfouten. De persoon die jouw sollicitatie in behandeling neemt, zal waarschijnlijk meerdere motivatiebrieven op een dag beoordelen. Hij/zij zal meer aandacht besteden aan een motivatiebrief die er, op het eerste gezicht, goed verzorgd uitziet dan aan een slecht verzorgde motivatiebrief.

Stap 2: Interest - Maak een connectie

De aandacht is getrokken. Nu wordt het tijd om deze aandacht om te zetten in oprechte interesse. Door kort iets over jezelf te vertellen, maak je het persoonlijker. Zo krijgt de recruiter een beter beeld van wie jij als persoon bent en zal hij/zij jou minder snel vergeten.

Naast jouw vaardigheden en competenties, zijn recruiters ook geïnteresseerd in wie je bent en wat je passie is. In een sollicitatiegesprek kun je aan de hand van emoties en lichaamstaal letterlijk je passie laten zien. Bij het schrijven van een motivatiebrief gaat dit echter wat lastiger, omdat je alleen woorden tot je beschikking hebt.

Lees in dit blog hoe je jouw passie kunt verwoorden in een motivatiebrief.

Wanneer een recruiter jou als persoon beter leert kennen, zal de recruiter geïnteresseerder zijn in wat jij nog meer te vertellen hebt.

Stap 3: Desire - Creëer een behoefte

Wanneer je de aandacht van de werkgever hebt getrokken en de interesse hebt gewekt, ga je met de 3e stap de basis leggen voor het resultaat dat je met je motivatiebrief wilt bereiken. Je wilt een behoefte creëren bij de recruiter, zodat hij/zij jou wil uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

Deze behoefte creëer je door jouw persoonlijke kwaliteiten te vertalen naar een voordeel voor de werkgever. Zodra hij/zij het voordeel ziet, ontstaat er de behoefte om jou aan te nemen. Het is jouw taak om zo goed mogelijk te beschrijven waarom jouw unieke kwaliteiten van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf.

Voorbeeld

“Mijn oprechte interesse in de mens maakt mij een goede luisteraar. Het zorgt ervoor dat ik iemand snel begrijp en direct kan inspelen op zijn/haar behoeften. Bij mijn vorige werkgever resulteerde dit in 20% meer koude acquisities dan het jaarlijkse gemiddelde.”

Gebruik altijd cijfers en relevante voorbeelden. Door simpelweg te vertellen dat je goed presteert zonder resultaten te noemen, ga je de recruiter waarschijnlijk niet overtuigen. Beschrijf zo duidelijk mogelijk waarom ze jou moeten aannemen. Een goede methode om dit te doen is de STARR-methode.

Wat de STARR-methode precies is en hoe je deze het beste toepast, lees je in dit blog.

Stap 4: Action - Zet aan tot actie

De laatste stap in de methode is de finishing touch. Met deze stap wil je de recruiter aanzetten tot actie. Je hebt de aandacht getrokken, interesse gewekt en een behoefte gecreëerd. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de recruiter jou uitnodigt voor een sollicitatiegesprek.

Hoe ga je dit aanpakken? Je hebt met de voorafgaande stappen al een perfecte voorzet gegeven, jij hoeft deze voorzet nu alleen nog maar in te koppen. Dit doe je met een sterke afsluiting van je motivatiebrief.

In de afsluiting van je motivatiebrief heb je een laatste kans om de recruiter van jouw toegevoegde waarde te overtuigen. Een goede manier om deze kans met beide handen aan te pakken, is door in te spelen op de behoefte van de werkgever.

Probeer te achterhalen waar de werkgever naar op zoek is en verwerk dit gegeven in de afsluiting van de motivatiebrief. Op deze manier geef je de werkgever op het laatste moment het gevoel dat het bedrijf jou nodig heeft en zo vergroot je de kans op een uitnodiging.

Voorbeeld verpleegkundige:

“De erkenning die ik krijg van patiënten na het bieden van de juiste zorg, vormt voor mij een onuitputtelijke bron van energie. Energie die ik op papier niet goed kan uiten, maar graag laat zien in een kennismakingsgesprek!”

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Gebruik de methode!

Het doel van de AIDA-methode is om “jezelf te verkopen”, zodat je de behoefte bij de recruiter creëert om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

De AIDA-methode bestaat uit de volgende stappen: Grijp de aandacht, maak een connectie, creëer een behoefte en zet aan tot actie.

Volg deze stappen bij het schrijven van je motivatiebrief en vergroot de kans op een uitnodiging!

 

Stelling: Ook al heb je een slecht cv, een goede motivatiebrief kan er toch voor zorgen dat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

  Heb je meer hulp nodig bij het schrijven van een motivatiebrief? Bekijk dan ook eens onze andere blogs: Back to the basics: hoe schrijf je een goede motivatiebrief? 4 handige tips om elke motivatiebrief relevanter te maken Hoe maak je als starter indruk met je cv en motivatiebrief? Hoe belangrijk is een motivatiebrief nog?

3 Reacties op "Vergroot de kans op een sollicitatiegesprek met de AIDA-methode"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Marc VERMEYLEN
    • 29 november 2017

    Is niet nieuw, ik gebruik deze methode ook voor het opstellen van het cv met mijn cursisten.

    • Rob Aalbers
    • 3 december 2017

    Ik ga er mee aan de slag. Belangrijkste tip is voor mij de openingszin aan te passen.

    • Angeles Gavilan
    • 3 februari 2018

    Geweldige post! Dank u wel