7 manieren om effectiever te solliciteren! (En daarmee jouw kansen bij de recruiter te vergroten)

WETALENT blog afbeelding over: 7 manieren om effectiever te solliciteren! (En daarmee jouw kansen bij de recruiter te vergroten)

Beeld je eens in dat je een recruiter bent.

 

Over 5 minuten heb je een gesprek met een kandidaat voor een opening binnen jouw bedrijf.

 

Wat wil jij op dat moment niets liever?

 

Op dat moment wil de recruiter niets liever dan een goed gesprek te hebben; dat de perfecte kandidaat zo binnenwandelt.

 

Grappig niet? Is dat niet exact jouw wens als kandidaat?

 

Ondanks dat beiden hetzelfde wensen, is het resultaat helaas meestal anders.

 

De reden hiervan is dat de verwachtingen van de één niet overeenkomen met het beeld dat ze hebben van de ander.

 

Als sollicitant wil je dit graag voorkomen, om die toffe baan binnen te slepen.

 

Daarom volgen hier 7 tips waardoor jij beter kan voldoen aan de verwachtingen van de recruiter, en hun leven makkelijker maakt.

 

#1 – een CV dat ze willen zien

Een goed CV is een inkoppertje. Maar jouw perceptie van een goed CV is niet per se hetzelfde.

 

Als jij een CV maakt, doe je dat met de intentie om een document te maken dat jouw ervaringen en kennis zo goed mogelijk weergeeft. Dat wil zeggen, alles van waarde wat je ooit gedaan hebt.

 

Jouw doel is om in dat kleine document heel jouw verhaal te vertellen.

 

Een recruiter staat er echter anders in.

 

Een recruiter is op zoek naar de juist persoon voor de baan; naar de juiste persoon voor het bedrijf.

 

De recruiter kijkt dus met een andere bril naar jouw CV. Ze zoeken naar relevante dingen.

 

Een recruiter krijgt echter een oneindige hoeveelheid CV’s voor ogen. Elke dag weer.

 

Om de recruiter te helpen, en jouw kansen te verhogen, moet je het ze makkelijker maken.

 

En hoe maak je het ze makkelijker? Door die relevante informatie die ze zoeken gelijk beschikbaar te maken.

 

Dus, als je een CV opstuurt, zorg dan dat alle relevante informatie over jou, met betrekking tot de baan waarop je solliciteert, bovenaan staat en gelijk opvalt.

 

Op deze manier zal jouw CV beter passen bij de verwachtingen van de recruiter, en zul je vaker de initiële scan overleven.

 

Dit betekent dat je voor elke vacature een apart CV maakt.

 

Dat is veel werk, maar absoluut de moeite waard.

 

Want wees nou eerlijk, reageer je liever op een kleiner aantal vacatures waar je een goede kans hebt, of een groot aantal zonder kans van slagen?

 

Dit principe geldt overigens ook voor de motivatiebrief die je meestuurt.

 

Een motivatiebrief moet behalve goed en meeslepend ook relevant zijn. Ook hier moet je de recruiter een handreiking doen en hun leven makkelijker maken.

 

#2 – Personal Branding

Oke, je hebt de eerste scan van de recruiter overleefd. Jouw CV en motivatiebrief zijn in het oog gesprongen, en ze overwegen om jou op een gesprek te vragen.

 

Hangen ze dan gelijk aan de telefoon om jou uit te nodigen?

 

Nee.

 

Ze gaan verder zoeken. Graven in jou als persoon, om te achterhalen wie jij bent.

 

Wat je namelijk moet realiseren is dat je een bepaald beeld van jezelf creëert middels jouw CV en motivatiebrief.

 

Wat een recruiter echter heel goed realiseert, is dat jij dit zo bedoeld hebt.

 

Ze gaan nu dus op zoek naar een onafhankelijke bron om dat beeld van jou te kunnen bevestigen.

 

Waar ze in het pre-digitale tijdperk nog wel eens een privé detective overwogen, gaat tegenwoordig alles via het internet.

 

Je kunt er donder op zeggen dat een recruiter je eerst op Google en andere Social Media gaat opzoeken voordat ze je daadwerkelijk uitnodigen.

 

Jouw taak is nu om er voor te zorgen dat het imago, wat je gecreëerd hebt via jouw CV en brief, gaat versterken via de bevindingen van Google.

 

Of in ieder geval overeenkomt.

 

Daarom moet je er voor zorgen dat je op elk medium waarop je actief bent, je consequent overkomt als de persoon die jij beschrijft in jouw CV en brief.

 

Bijvoorbeeld: je schept een beeld dat je een teamplayer bent. Als de recruiter vervolgens op jouw Facebook kijkt, en talloze foto’s van jou en je hockeyteam vindt, dan ben je consequent.

 

Sleutelwoorden zijn hier consistentie en consequent zijn.

 

Je MOET consistent zijn. En eigenlijk had je hier vorige week al mee moeten beginnen.

 

Wanneer je dit namelijk alleen oppervlakkig doet kan ik je vrijwel garanderen dat er doorheen wordt geprikt, met weinig extra moeite.

 

Stel dat jij op Twitter actief bent, en om jouw imago wat te versterken plaats jij vijf Tweets die relevant zijn ten opzichte van de vacature.

 

Op het eerste blik ziet dit er natuurlijk erg goed uit. Maar zodra de recruiter ook maar een beetje verder kijkt, prikken ze zo door die illusie heen.

 

Consistent en consequent zijn dus!

 

#3 – Goede voorbereiding is het halve werk

Het is nu eindelijk zover. De recruiter heeft een goed beeld geschept over jou, en durft een gesprek aan.

 

Veel mensen denken dat ze er nu al zijn. Ze praten zich wel even binnen.

 

Dat denken ze.

 

De waarheid is dat nu het zwaarste werk er aan komt.

 

Jij zult nu het geschepte beeld over jou moeten gaan waarmaken. En idealiter zelfs gaan overtreffen.

 

Vertrouwen in jezelf hebben is een goed iets, maar je moet nooit denken dat je je zonder enige voorbereidingen naar binnen kunt praten.

 

Een goede voorbereiding is sleutel in een goed en vlot gesprek.

 

Daarom 4 punten die je altijd moet voorbereiden:

  • een elevator pitch
  • een aantal goede vragen
  • maak jezelf bekend met het bedrijf en gesprekspartner(s)
  • zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt en wat je verwacht

 

Op punt drie komen we zo nog even terug.

 

Wederom moet je in je voorbereiding consistent zijn. Je wilt dat jouw antwoorden overeen komen met het beeld dat je eerder geschept hebt.

 

#4 – Dress for the job you want

Vanaf een aantal dagen tot en met het moment voor het gesprek schieten veel mensen vaak in de stress.

 

De reden is omdat ze elk moment twijfelen over wat in godsnaam aan te doen.

 

Er zijn al talloze artikelen over geschreven; de één zegt altijd chic te kleden, de ander vooral jezelf te blijven.

 

Ook hier is het sleutelwoord consistent zijn. Als jij een imago schept, dan hoort daar een bepaalde stijl bij.

 

Kijk goed naar het type imago dat je geschept hebt, en kleed je hiernaar.

 

Stel jij jezelf bijvoorbeeld voor als topverkoper, kom dan niet aanzetten in een spijkerbroek en t-shirt.

 

In contrast, als jij jezelf voorstelt als een casual persoon, zullen mensen raar opkijken als je strak in pak binnen komt wandelen.

 

Kleed je dus zoals je jezelf schriftelijk hebt aangekleed.

 

#5 – Weet met wie je praat

Bij de vier tips om jezelf voor te bereiden noemden we onder andere al dat je jezelf moet voorbereiden op een gesprek door bekend te raken met het bedrijf en de persoon waarmee je het gesprek gaat voeren.

 

Niet alleen is dit fijn voor jou, in de zin dat je zo een vlot en beter gesprek kan voeren.

 

Ook voor de recruiter is dit fijn vanwege twee redenen:

 

  • Ze hoeven geen tijd te verspillen met het vertellen wat het bedrijf allemaal doet.
  • Zij weten al veel van jou, het is fijn als jij ook het een en ander van hen weet. Op deze manier staan beide personen op een gelijk niveau, wat voor een beter gebalanceerd gesprek zorgt.

 

Je moet dus wat onderzoek doen naar het bedrijf en de persoon.

 

Als je een bedrijf onderzoekt is het belangrijk om te snappen wat ze doen, hoe ze het doen, en voor wie ze het doen.

 

Kijk dus eens goed naar wat voor producten en diensten ze aanbieden; hoe ze deze in de markt zetten; wie ze proberen te bereiken; hoe ze bedrijfscultuur voorstellen enz.

 

Wanneer je een persoon wilt onderzoeken is dit wat moeilijker: de informatie is meestal wat beperkter. Jouw grootste bron van informatie is meestal het CV van de persoon zelf.

 

Net zoals de recruiter van jou een beeld schept, kun jij een beeld scheppen van de recruiter.

 

Zo creëer je een vlak speelveld, en ga je als gelijken in gesprek.

 

# 6 – Wat je vooral niet moet doen

Er zijn een hoop dingen die je kunt doen om het leven van een recruiter makkelijker te maken, en zodoende jouw kansen te verbeteren.

 

Daarnaast zijn er ook een hoop dingen die je juist NIET moet doen om het de recruiter makkelijker te maken.

 

Deze lijst is bijna eindeloos, veelal inkoppertjes. Er zullen maar weinig mensen zijn die deze fouten daadwerkelijk begaan.

 

De duivel zit hem echter in dingen die de meesten van ons wel eens doen, of trekjes die we allemaal wel hebben.

 

Een aantal voorbeelden:

  • Jezelf anders voordoen dan je bent: Deze komt vrij vaak voor, dat is ook logisch. Je wilt jezelf namelijk van je beste kant laten zien. Creëer echter niet een beeld van jezelf waaraan je nooit zult kunnen voldoen.
  • Onnodig nerveus zijn: Iedereen is nerveus tijdens zo een gesprek. Dat is normaal, en heel begrijpelijk; het is nou eenmaal een belangrijk gesprek. De truc is echter om jezelf niet teveel op te fokken. Wanneer je dat doet, word je alleen maar nerveuzer, en gaat het steeds slechter. Er is ook geen reden voor; recruiters zijn gewone mensen, en bijten niet.
  • Teveel aan het woord zijn: Hoewel het doel van het gesprek is te achterhalen of jij geschikt bent voor een baan, en het dus vooral over jou zal gaan, moet je voorkomen dat je zelf te veel aan het woord bent. Het blijft een gesprek, en in een gesprek praten twee mensen met elkaar. Zeker in het eerste gesprek is het meer een kwestie van gezamenlijke grond vinden, dan jouw hele kennis en kunde behandelen.

 

Dit zijn slechts drie voorbeelden van dingen die veel mensen fout doen.

 

Belangrijk is om te onthouden dat we slechts menselijk zijn. Niemand is perfect.

 

Houd dat ook in het achterhoofd bij het volgende punt.

 

#7 – De beste wint niet altijd

Niemand kan altijd winnen.

 

Meer dan eens zul je na een gesprek horen dat je toch niet de persoon bent die ze zoeken.

 

Dit valt niet altijd even goed bij mensen, en het is dan niet ongewoon om de recruiter de schuld te geven.

 

An sich niet heel onbegrijpelijk. Je hebt een stukje van je ziel blootgesteld, en bent ongeschikt bevonden. Dat doet gewoon pijn.

 

Op dat moment moet je je echter goed beseffen dat enerzijds de recruiters ook maar mensen zijn, en anderzijds dat het hun werk is om de belangen van hun baas te vertegenwoordigen.

 

Dat betekent simpelweg dat je niet altijd de beste keuze bent, ook al geloof je zelf van wel.

 

Dat is niet iets om jezelf voor te schamen.

 

En al helemaal niet iets om boos om te worden jegens de recruiter.

 

Het is net zoals voetbal, de beste kan niet altijd winnen…

 

Met deze 7 tips ben je nu in staat jezelf beter in te leven in de huid van de recruiter.

 

Probeer dit elke keer te doen, en je zult vanzelf merken dat interacties met recruiters beter zullen gaan.

 

Weet jij nog manieren om een recruiter blij te maken? Of ben je misschien zelf een recruiter, met tips uit eigen ervaringen. Laat dan een reactie achter! Ik, en ongetwijfeld velen anderen, zijn altijd op zoek naar nieuwe methodes om meer kansen te maken op de banenmarkt.


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


1 Reactie op "7 manieren om effectiever te solliciteren! (En daarmee jouw kansen bij de recruiter te vergroten)"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Sunnyva
    • 13 september 2014

    Beste Tom,
    Bedankt voor dit zeer waardevolle artikel. Volgens mij kan iedereen hier zijn/haar voordeel mee doen.

Send this to a friend