3 Goede Voornemens voor de Sollicitant

WETALENT blog afbeelding over: 3 Goede Voornemens voor de Sollicitant
  • Auteur: Tom van Pinxteren
  • - 30 december 2014 -
  • categorie: Overig

2014 zit er bijna op.

En dat betekent dat ons eerste jaar met artikelen schrijven er ook weer bijna op zit.

We hebben dit jaar een flinke verscheidenheid aan onderwerpen behandeld, van hoe je van jouw CV een beter geheel maakt, tot een hele website die als jouw visitekaartje dient. Cases, blunders, adviezen etc.

Als je ze allemaal gelezen hebt, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat sommige adviezen steeds weer terugkomen.

Namelijk:

Een duidelijk, relevant, maar toch mooi CV

Een motivatiebrief waarin je uitlegt wat je komt brengen en wat jouw drijfveren zijn

Gebruik maken van jouw netwerk

Altijd boven de rest proberen uit te springen

Wij geloven écht dat als je hier aan werkt, dat je dan bij elke sollicitatie die je gaat versturen en hele goede kans maakt!

Dit doe je natuurlijk niet zomaar; het kost tijd om dit allemaal in jou op te nemen.

Om jou hier mee te helpen, hebben we een drietal goede voornemens voor jou opgesteld, mét deadline!

Maak een nieuw CV

Voornemen 1. Een compleet nieuw CV maken

Deadline: 1 maart 2015 (Design); doorlopend (inhoud)

Het eerste wat je komend jaar wil doen is jouw CV in de prullenbak gooien, en vanaf nul beginnen.

Ok, misschien niet helemaal vanaf nul; wellicht kunnen we nog iets gebruiken.

Een goed CV ontwikkelen neemt wat tijd in beslag, en bestaat uit verschillende fases. Daarom geven we je hier ongeveer 2 maanden voor.

Dat betekent dus wel dat je vrijdag 2 januari al moet beginnen!

De eerste fase bestaat uit het bedenken van wat er nou precies op jouw CV moet komen.

Hier hebben we in andere artikelen al uitgebreid over geschreven. Je kunt hier o.a. lezen wat er op jouw CV MOET, en wat juist niet!

Begin niet gelijk stukjes te schrijven wat je hebt gedaan, en geleerd. Begin eerst met de algemene indeling.

Wat moet de lezer per se zien? Waar moet dit dan staan om het op te laten vallen? Hoe kan ik dit zoveel mogelijk laten opvallen?

In het eerste artikel dat we zojuist noemden staat onderaan het artikel een aantal voorbeelden hoe je dit kunt doen.

Zodra je de indeling weet, kun je gaan schrijven.

Let op: Voor elke sollicitatie pas jij jouw CV aan t.o.v. de vacature.

Het stukje dat je nu schrijft is daarom niet de definitieve tekst. Het gaat vooral om de lengte; houd het bondig, maar toch relevant en diepgaand.

Dit is absoluut niet gemakkelijk! Schrijf daarom niet alles in één keer, maar laat er af en toe een dag of twee overheen ga, en werp er dan weer een frisse blik op.

Dit hele proces kan zo maar een paar weken duren, maar dat zorgt alleen maar voor een beter CV! Houd er echter wel de vaart in; zorg dat dit voor februari klaar is!

Je weet nu wat er precies op het CV moet komen, hoeveel ruimte dit allemaal inneemt en wat er moet opvallen.

Nu kun je dus beginnen aan fase 2: de indeling en het design van het CV.

Tenzij jij over grafische vaardigheden beschikt is dit heel lastig. Schroom dus niet om hier hulp van een ander bij te zoeken!

Een eventuele monetaire investering is het ook absoluut waard! Veel designers hebben verstand van dit soort dingen, en hoeven helemaal niet zo duur te zijn.

Als je het toch zelf wilt doen, probeer dan wel een grafisch programma, zoals Indesign, Illustrator, of Publisher te gebruiken. Deze software is beter geschikt om met niet-standaard indelingen van documenten te werken. In Word gaat dit vaak fout!

Ook kun je online veel ontwerpen vinden (Let op: niet allemaal bieden ze de ruimte voor alle inhoud die jij over wilt brengen)

Onthoud dus: het gaat er om dat de inhoud goed, duidelijk en overzichtelijk wordt overgebracht. Dit mag dan ook nooit ten koste gaan van het grafische aspect!

Hoelang je hier mee bezig gaat zijn is afhankelijk van jouw aanpak. Als je het door iemand anders laat doen, kan dit zo gebeurd zijn. Als je het zelfs doet kost het wat meer tijd, mede omdat je ook e.e.a. moet leren. Houd wederom wel de vaart er in, en probeer het binnen aan maand af te hebben!

Je bent er nu bijna; je hebt een ingericht CV, wellicht al ingevuld met goede inhoud.

Dit is waar fase 3 begint! En deze gaat eigenlijk door totdat je een baan gevonden hebt.

Je wilt namelijk niet elke keer hetzelfde CV sturen. Voor elke vacature ga je het resultaat van fase 2 weer aanpassen aan de situatie.

Verbeter jouw LinkedIn

Voornemen 2. LinkedIn actief gaan inzetten in mijn zoektocht naar een baan.

Deadline: 1 februari 2015

Als je ons artikel van vorige week hebt gelezen, dan weet je dat de afgelopen tijd jouw online vindbaarheid al heel belangrijk is geweest.

En dat dit de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.

Daarom is het een goed voornemen om hier nu iets actiefs mee te gaan doen!

We hebben een aantal maanden geleden al een aantal artikelen besteed aan hoe we LinkedIn zo goed mogelijk kunnen gebruiken. Op deze artikelen borduren we nu verder.

Dus we gaan drie dingen doen, en hier hebben we maximaal twee maanden voor nodig. Het kan vele malen sneller, maar we willen er voor zorgen dat de continuïteit er bij jou in komt.

Profiel verbeteren en up-to-date houden

We willen er natuurlijk voor zorgen dat de informatie die men over ons vind op LinkedIn helemaal klopt.

We beginnen dus er voor te zorgen dat ons profiel helemaal klopt; dit is namelijk de basis van alles wat jij gaat doen op LinkedIn.

Dit kun je eventueel combineren met het schrijven van nieuwe teksten voor jouw CV uit het eerste voornemen.

LinkedIn biedt veel ruimte voor uitgebreide informatie, maak hier dus ook gebruik van!

De sleutel van een goed LinkedIn profiel is om alles zo compleet mogelijk in te vullen.

Meer informatie hierover? Lees dan dit artikel.

2. Connect met jouw netwerk

Jouw netwerk is misschien wel het belangrijkste wapen dat je hebt in de zoektocht naar een baan.

En LinkedIn is dé tool bij uitstek om jouw netwerk goed bij te kunnen houden.

Ga dus op zoek naar collega’s, partners, bazen, leveranciers, klanten etc.

Iedereen waar jij ooit een professionele relatie mee hebt gehad komt hiervoor in aanmerking. Wees hier ook niet te terughoudend in; dit is namelijk precies waar LinkedIn voor is bedoeld.

Probeer ook iedereen een persoonlijk berichtje te sturen. Dit maakt het persoonlijker en maakt het ook makkelijk om ze later voor wat voor reden dan ook te benaderen.

Vervolgens is het zaak om de connecties zo warm mogelijk te houden. Houd de activiteit van jouw connecties in de gaten en stuur ze af en toe eens een berichtje.

3. Ga op zoek naar kansen

LinkedIn staat vol met vacatures, discussies en events. Daarnaast is vrijwel elke werkgever te vinden.

Daarom liggen hier voor jou een hoop kansen, ga hier dus naar op zoek!

Via de speciale zoekfunctie op LinkedIn kun je zoeken op vacatures. De zoekmogelijkheden bestaan ondermeer uit werkgevers, functietitels en taken. Ideaal dus voor jou om een goede vacature te zoeken.

Ook kun je bedrijven volgen, zodat vacatures langskomen op jouw tijdslijn.

Daarnaast kun je ook laten zien wie je bent en wat je kunt door aan allerlei discussies mee te doen op gebieden waar jij echt verstand van hebt.

Door hier aan bij te dragen laat jij aan anderen zien over welke kennis jij beschikt. Dit wordt gewaardeerd en opgemerkt door anderen.

In dit artikel vind je nog meer tips over het vinden van kansen op LinkedIn.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Begin aan een eigen website

Voornemen 3. Ik wil een eigen website hebben.

Deadline: 31 december 2015

De bovenstaande voornemens zijn zaken die je op relatief korte termijn aan kunt pakken.

Als jij jouw schouders daar onder zet, kun je beiden binnen een maand helemaal af hebben.

Een eigen website maken is echter een ander verhaal. Hier gaat veel tijd inzitten, en is dan ook iets waar je wel even tijd voor nodig gaat hebben.

Gaat het dan echt een jaar duren? Zo lang kun je natuurlijk niet wachten op een nieuwe website, want zo lang wil je niet werkeloos zijn!

Het hoeft geen jaar te duren; als de middelen aanwezig zijn, kun je dit veel sneller doen.

Het is echter belangrijk om te realiseren dat dit een grote investering gaat zijn: ofwel qua tijd, ofwel qua geld.

Of een combinatie van beiden.

Je kunt het namelijk heel snel voor elkaar hebben door het iemand anders te laten doen. Dit kan echt zomaar een paar honderd euro kosten.

Dit is dus misschien iets waar je voor wilt sparen, en waar je dus wat tijd voor nodig hebt.

Daar staat tegenover dat het helemaal zelf doen ook veel tijd gaat kosten.

Het is namelijk wel te doen, zelf een website bouwen, maar je zult eerst een hoop dingen moeten leren.

Daar staat tegenover dat het wel een goede ervaring is! En het resultaat zal dan ook zeker iets zijn waar je over mag opscheppen!

Houd het echter wel zo simpel mogelijk; je hoeft zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Kijk bijvoorbeeld eens op deze of deze pagina voor WordPress thema’s die gemaakt zijn om als CV te dienen. Zo hoef je zelf een hoop al niet meer te doen, maar kun je nog wel naar hartelust aanpassen. Ze zijn niet allemaal gratis, maar het is een stuk goedkoper dan iemand anders een website laten bouwen.

Nu is het aan jou om met deze voornemens aan de slag te gaan!

Het komend jaar zullen er steeds meer mensen zijn die dergelijke stappen zullen gaan maken, en jij gaat dus steeds sterkere concurrentie krijgen tijdens het solliciteren.

Daarom kun je het jezelf niet permitteren om stil te blijven staan. Aan de slag dus!

Heb jij zelf nog andere voornemens wat betreft het vinden van een baan? Zou jij deze ook anderen aanraden? Heb je misschien nog vragen over bovenstaande voornemens? Of wil je graag extra informatie? Laat het ons weten via een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

2 Reacties op "3 Goede Voornemens voor de Sollicitant"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • nini
    • 8 januari 2015

    Mooi omschreven! Wel een kleine correctie aan te brengen.. ( het vinden vaan een baan….het vinden van een baan)

      • Amanda Hartog
      • 12 januari 2015

      Fijn om te horen dat deze blog je aansprak en dankjewel voor de oplettendheid!

Send this to a friend